Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
ROSZKOWSKI Aleksander | Bez tytułu, 2017 r.

Aleksander ROSZKOWSKI (ur. 1961, Warszawa)

Bez tytułu, 2017 r.

olej/płótno, 110 x 110 cm
sygnowany monogramem wiązanym i datowany p.d.: 'AR 17'
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'ALEKSANDER | ROSZKOWSKI | 1150 | 2017' na blejtramie: '110:110 cm'

Działalność twórcza Aleksandra Roszkowskiego nieodłącznie wiąże się z warsztatem malarskim. Technika, którą wykorzystuje artysta, zakłada warstwowe nakładanie grubych kresek farby olejnej. Rozedrgana, reliefowa powierzchnia płótna uderza widza kolorem, który staje się podstawowym środkiem ekspresji Roszkowskiego. Kolejnym chętnie wykorzystywanym przez niego środkiem jest przestrzeń - zarówno symboliczna, wyrażona poprzez gradację barw, jak i dosłowna, którą oddaje faktura.
Zróżnicowanie fakturalne to cecha wszystkich prac Aleksandra Roszkowskiego. Chociaż powstają z zamaszystych, energicznych ruchów pędzla, nie mają za wiele wspólnego z ikonicznym ruchem action painting, zakładającym pewną przypadkowość, która wynika z performatywnego charakteru tej sztuki. Z obrazów Roszkowskiego z ostatnich lat emanuje hipnotyzująca harmonia. Aczkolwiek, obrazy te podszyte są też pewnym niepokojem. W końcu lat 80., kiedy Roszkowski porzucił nurt nowej ekspresji, zaczął tworzyć monumentalne obrazy figuralne. Zazwyczaj samotna, pozbawiona głowy, naga sylwetka wyłania się z ciemnego, rozwiązanego fakturowo tła. Pozorny chaos kreski Roszkowskiego, objawia się jako przemyślany, systematyczny twór.
Późniejsze obrazy Roszkowskiego charakteryzuje geometryzacja. Zdaniem Roszkowskiego, to właśnie proste formy geometryczne są istotą natury, kosmosu oraz naszego bytu. Wyczuwalna dynamika faktury oraz wrażliwy sposób widzenia koloru i światła sprawia, że najnowsze obrazy jawią się odbiorcy jako bardzo szczera, a zarazem metafizyczna kontemplacja na temat człowieka podporządkowanego prawom natury oraz nienamacalnemu uniwersum.
Jednym z krytyków jego twórczości był Franciszek Starowieyski, który pisał do Roszkowskiego:
"Bardzo niewielu malarzy współczesnych myśli o odkrywaniu świata. Ale co jeszcze można więcej powiedzieć po XIX-wiecznych naturalistach, impresjonizmie, Bonnardzie czy tłumie byleinaczejowców.
Odpowiedzi na te tematy, które wymienię, zdawałoby się chciała dla siebie zastrzec wataha producentów obrazów olejnych: co to jest woda bez błękitu, wzburzona bryzą popołudnia? Co to olszynka wiosną zalana powodzią czy pagórki porosłe rumiankiem (w formacie 2 x 3 m malowanym przez 2 lata)? Jak można przejść z tego w radosne oglądanie samej materii farby, gdy pejzaż nie wiadomo kiedy uciekł z obrazu?
Nie wierzę malarzom, którzy nie zaczynali od człowieka. Wszelkie błyszczenie zaczyna się na ludzkiej skórze. Ale i wszelkie znaczenie zaczyna się od człowieka. Obraz jest po to , aby mówił i to mówił językiem absolutnie niedostępnym innemu przekazowi.
Sam zawsze marzę, jak jednym ruchem powiedzieć wszystko, co mam do powiedzenia. Każdy potem dodany ślad to gubienie zamiaru pierwotnego. Jakiż we mnie podziw wzbudza warstwa na warstwie farby, na pierwszej myśli myśl jeszcze dokładniejsza, i gdy wszystko jest już na granicy niebytu - obraz do życia przywrócić.
Pamiętam z Akademii paraliżujące przepisy technologii: grunty kredowe chude, serowe półtłuste, tłuste jajowo pokostowe, temperowe podmalówki, jak panować nad warstwami, kolejność błyszczeń i matów, i to wszystko co nie wiedziałem, że jest wielkim czarowaniem. Malarzowi sprawia radość patrzenie na to, co było martwą regułą, jeszcze wzbogacone własnymi pomysłami, stało się bogatym językiem. Bo malarstwa w całej okazałości bez wirtuozerii warsztatu nie ma.
To cudowna - w męce samotności - zabawa w mówienie wielkich i wzniosłych prawd oka, współzawodniczenie ze Stwórcą w stwarzaniu natury obok natury.
I świadomość, że w walce o wielką prawdę masz prawo się mylić, ale i masz prawo do megalomanii.
Jak się domyślasz Aleksandrze - to wszystko o Tobie, mimo że Twoje imię ani razu nie padło.
Wybacz patos, ale Twoja sztuka jest wspaniale patetyczna" (cyt za: http://www.aleksanderroszkowski.pl/ )

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
ROSZKOWSKI Aleksander

Aleksander Roszkowski studiował w latach 1980-1985 w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowniach Jacka Sienickiego i Zbigniewa Gostomskiego. Po studiach podjął pracę pedagogiczną w macierzystej uczelni. W 1987 zdobył dwa wyróżnienia honorowe na XIII Ogólnopolskim Konkursie Malarskim im. Jana Spychalskiego w Poznaniu. Uczestniczył w zbiorowych pokazach „Arsenał 88” i „Red & White” w Hali Gwardii w Warszawie, uzyskując na pierwszej z nich nagrodę honorową. Zamaszysty, energiczny ruch pędzla oraz krzycząca kolorystyka wczesnych płócien każą sytuować jego ówczesne malarstwo w modnym w latach 80. nurcie nowej ekspresji. Już jednak przy końcu dekady artysta radykalnie zmienił styl i tematykę. Zaczął tworzyć monumentalne obrazy figuralne, z zazwyczaj samotnymi, pozbawionymi głowy, nagimi sylwetkami wyłaniającymi się w kanonicznych ujęciach z ciemnego, rozwiązanego fakturowo tła. W póżniejszych pracach artysta dał wyraz swojemu uwielbieniu natury, czerpiąc z niej wątki  do swojego malarstwa. Widać w nim zachwyt nad milionami odcieni szarości jesienno-zimowego pejzażu czy też zmiany światła zachodzące w ciągu dnia na łąkach, drzewach czy wodzie.


Tym, co wyróżnia sztukę Roszkowskiego jest niezwykle ekspresyjna metoda twórcza oraz nieoczywista, niepowtarzalna kolorystyka, osiągana w wyniku nakładania kolejnych warstw farby. To wnikliwość obserwacji natury koloru i światła oraz doskonały warsztat sprawia, iż jest to ponadczasowe malarstwo, wynikające z wielkiej miłości do malowania.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl