Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
LIBERA Zbigniew | 'Lego. Concentration camp', the set of 11 photographs, 1996

Zbigniew LIBERA (ur. 1959)

'Lego. Concentration camp', the set of 11 photographs, 1996

C-Print on photographic paper ,20 x 29,7 cm (10 photographs), 26,4 x 40 cm (1 photograph)
on the front of the folder the author's description: 'Zbigniew Libera | KZL LEGO 1996 | 10 photos 20 cm x 29,7 cm | 1 photo 26, 4 cm x 40 cm | 5/12’
edition 5/12, each photograph signed, numbered and dated

‘The thought which led me to perform this work was about the rationality itself, which is the basis for the Logo blocks system, and which looked horrifying to me: you can only use these blocks to build something that a precise, rational system allows for’.
Zbigniew Libera

‘Lego. The Concentration Camp’ (1996) is the best known realization fromt Libera’s series of ‘toys’, considered to be one of the most significant works of Polish contemporary art. This is a photography cycle and a set of several boxes of different sizes, filled with the LEGO blocks, which, as suggested by the artist, one could build up a concentration camp. Due to the fact that the audience read the message of the work too literally, it generated many controversies and, consequently, wasn’t allowed to be shown as part of Polish pavilion during the Biennale in Venice in 1997. The work soon became iconic, and - in many versions - is still presented at the expositions around the world. Interestingly, ‘Lego. The Concentration Camp’ was numbered among the archives of the Jewish Museum in New York City.
In the portfolio, there are 11 photographs which show the sceneces and objects, which can be ranked according to the conception presented by Libera. The portfolio has been issued in 12 numbered copies, signed by the author.
Zbigniew Libera is one of the most interesting artists of the generation, who appeared on the national artistic scene in the 1980s (during this time he didn’t take part in official artistic activities, he worked in alternative circle of Lodz’s attic and ‘Kultura Zrzuty’; he also worked with Zofia Kulik as her model). He creates objects, installations, video realizations, he uses photography, painting and is an author of multimedia activities. The contemplation and meditation works, which were presented in the beginning of the 1990s, including the video realization of ‘Mystic perversion’ (shown at the well-known exposition ‘Mystic perversion and a rose’ in 1992 at the National Art Gallery in Soport), attracted much interest into his artistic activity. Other expositions, where he showed this kind of realizations like ‘Corrective appliances’ (individual exposition at the Centre for Contemporary Art in Warsaw), or the model of a concentration camp built from the lego blocks, brought him the status of a controversial artists, as well international renown. In 2004, at the Atlas Sztuki in Lodz, National Art Gallery in Sopot, Arsenal in Poznan, he showed the exposition of his works which used the photographic message entitled ‘Masters and positives’.

Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 %.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
LIBERA Zbigniew
Urodził się w 1959 roku w Pabianicach. Należy do najciekawszych artystów pokolenia, które pojawiło się na krajowej scenie artystycznej w latach osiemdziesiątych (w okresie tym nie uczestniczył w oficjalnym obiegu artystycznym, działał m.in. alternatywnym kręgu łódzkiego strychu i „Kultury Zrzuty”, współpracował także z Zofią Kulik jako jej model), tworzy obiekty, instalacje, realizacje wideo, posługuje się fotografią, malarstwem, jest autorem działań multimedialnych. Przedstawione na początku lat dziewięćdziesiątych prace o charakterze kontemplacyjno-medytacyjnym – jak np. realizacja wideo „Perseweracja mistyczna” (pokazana m.in. na głośnej wystawie „Perseweracja mistyczna i róża” w 1992 r. w PGS w Sopocie) wywołały wokół jego twórczości spore zanteresowanie. Kolejne wystawy na których przedstawił takie realizacje jak „Urządzenia korekcyjne” (wystawa indywidualna w CSW w Warszawie), czy też model obozu koncentracyjnego zbudowany z klocków lego, przyniosły mu miano artysty kontrowersyjnego i międzynarodowy rozgłos. W 2004 w łódzkim Atlasie Sztuki,PGS Sopot, poznańskim Arsenale pokazał wystawę swoich prac wykorzystujących przekaz fotograficzny "Mistrzowie i pozytywy".

Do najgłośniejszych jego realizacji z tamtego okresu należą wstrząsające „Obrzędy intymne” i „Perseweracja mistyczna”, filmy dokumentujące opiekę nad umierającą babką. W 1987r. stworzył „Jak tresuje się dziewczynki”, zapis wideo narzucania i przyswajania wzorców zachowań, tytułowej „tresury”, ćwiczenia ról związanych z wizerunkiem płci. W latach 90-tych Libera projektował „Urządzenia korekcyjne”, zestawy do poprawiania wyobrażonych niedostatków ciała, tworzył również fikcyjne, przetworzone zabawki, „protezy dorosłości w świecie dziecka”(Ronduda), których zadaniem było „tresowanie”, poddawanie dzieci „procesowi socjalizacji”. Najsłynniejszą z serii owych ”zabawek” jest zestaw klocków „Lego. Obóz koncentracyjny” (1994). Libera zerwał w tym dziele z podniosłym tonem w opowiadaniu o Holocauście, skoncentrował się na zagadnieniach związanych z pamięcią wizualną. Ukazał niemożność zbliżenia się do prawdy historycznej, która ulega zafałszowaniom niezależnie od budulca/języka, w jakim stworzony został zapis. Obóz koncentracyjny wykonany z powszechnie dostępnych klocków dla dzieci jest równie niedoskonałym świadectwem o Holocauście jak kino, literatura, czy malarstwo. Libera stawia w swojej twórczości pytanie: czy Holocaust i Druga Wojna są traumą, żałobą, którą należy oswoić i przepracować? Pytanie szczególnie aktualne w dobie przewartościowań i reinterpretacji (Shoah wkracza do komedii filmowych, humorystycznych kreskówek, od lat obecne jest w komiksach fantastycznych i grach komputerowych). Próbą odpowiedzi jest cykl fotografii „Pozytywy” (lata 2002 – 2003) oraz książka „Co robi łączniczka” (stworzona wspólnie z prozaikiem Darkiem Foksem w roku 2005). Libera wskazuje na to, że trauma została już przepracowana, a proces ten jest nadzwyczaj krótki, co więcej – skraca się w miarę rozwoju kultury multimedialnej w dobie przesytu obrazem.
Informacje dla kupujących:

Bidders who cannot participate in the auction in person can place their bids (specifying their maximum bid) on the days directly preceding the auction. The organiser’s staff will bid on their behalf (the maximum declared bid being confidential). Bids can be submitted at the following phone numbers: +48 506 122 445, +48 22 818 94 68.
Bidders can bid for individual lots by phone, provided they contact the organiser prior to the auction.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl