Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
DŁUBAK Zbigniew | Asymetria 83, 1994 r.

Zbigniew DŁUBAK (1921 Radomsko -2005 Warszawa)

Asymetria 83, 1994 r.

akryl/płótno, 100 x 140 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Zbigniew DŁUBAK ASYMETRIA 83 1994 100 x 140 cm akryl'

POCHODZENIE:
- kolekcja instytucjonalna, Polska
- Desa Unicum, 2015
- kolekcja prywatna, Polska

Gdy spojrzeć na twórczość Dłubaka z perspektywy czasu, już na początku zapowiadała przyszłe doświadczenia artysty z konceptualizmem. W latach 70., sceptyczny wobec prognoz śmierci malarstwa, praktykował równocześnie sztukę pędzla i fotografię. W odniesieniach do specyfiki tworzywa i medium pokazywał, że obie te dziedziny wzajemnie się komentują i dementują. W pierwszych pracach autora paradoksalnie to fotografia ujawnia abstrakcyjne obrazy natury, a obrazy powstające w latach 50. XX wieku są cały czas figuratywne. Z czasem tendencja ulegnie odwróceniu: malarstwo przejdzie do abstrakcji, fotografia zaś – do figuracji w postaci ludzkiego ciała, przedmiotów, pejzażu. „Asymetria” to fotograficzno-malarski cykl realizowany od 1981, nad którym Dłubak pracował do końca życia. Pierwsze prace z serii powstawały na płótnie, z czasem – po dwóch latach – dołączyły do nich fotografie. Kompozycje malarskie składają się często tylko z dwóch elementów: jednolitego tła i fragmentu prostokąta wrysowanego w kompozycję płótna tak, by krawędzie obrazu i boki prostokąta nie były do siebie równoległe. Tło i prostokąt mają dwa nieznacznie się od siebie różniące odcienie jednego koloru, co sprawia, że granica pomiędzy nimi zlewa się w oku patrzącego. Fotografie z cyklu „Asymetria”, ukazujące kartony, drzewa, twarze i ciała, odzwierciedlają wieloletnią obserwację powierzchni przedmiotów, roślin i fragmentów ciała, pozornie tylko jednolitych lub symetrycznych. Dzieła stanowią także programową wypowiedź Dłubaka o obrazie fotograficznym, który odbiega od rzeczywistości. Według artysty fotografia jest zawsze zniekształceniem i efektem kreacji autora, pozostaje asymetryczna względem świata. W 2003 prace z tej serii znalazły się na wystawie w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki. Lata 80., w których powstała „Asymetria”, to zwrot w twórczości Zbigniewa Dłubaka. Porzuciwszy problemy, którymi zajmował się w latach 60., autor powrócił do penetrowania i poszerzania percepcji wzrokowej oraz badania granic dziedzin sztuki. Seria dalece wykraczała poza problemy ściśle artystyczne, gdyż ukazuje świat dużo bardziej jednorodny, niż może się wydawać. O obiektach przedstawianych przez siebie autor pisał: „Wciąganie ich w grę z układem geometrycznym poprzez optykę aparatu stawia je w nowej sytuacji. Desymbolizuje ich dotychczasowy świat znaczeń. Przedmioty zatem są obojętne, ich widzenie jest znaczące. Inaczej zobaczyć to inaczej zrozumieć” (Zbigniew Dłubak, [w:] Asymetria, katalog wystawy, Mała Galeria ZPAF, Warszawa 1988). Zbigniew Dłubak przyczynił się do sformułowania „sztuki kontekstualnej”, będącej odpowiedzią na „stylistykę” polskiego konceptualizmu. W poszukiwaniu źródeł znaczenia w sztuce wprowadził do niej jednostkowość przedmiotów dzięki fotografii. Z drugiej strony, jego abstrakcyjne i minimalistyczne malarstwo wydaje się dokładnym przeciwieństwem realistycznych fotografii. Widz przeskakuje z jednej skrajności w drugą, dzięki czemu może zmierzyć się także z istniejącymi schematami odczytania każdej z tych propozycji oddzielnie. Łączy je niemożliwość wyczerpania potencjału medium. Właśnie ta konstatacja umieszcza nas w centrum artystycznego procesu autora.

Czołowy przedstawiciel polskiej fotografii awangardowej. Od 1948 r. członek ZPAP i ZPAF; w latach 1979-1982 prezes Związku, a od 1973 r. członek honorowy. Jeden z założycieli Klubu Młodych Artystów i Naukowców w Warszawie (1947 r.). Uczestnik Wystawy Sztuki Nowoczesnej w Krakowie z 1948 r. Współpracował z szeregiem galerii w całym kraju. Jeden z założycieli Grupy 55. W latach 1953 -1972 redaktor naczelny miesięcznika Fotografia. W okresie 1966-1975 był wykładowcą PWSFTViT oraz PWSSP (obecnie ASP) w Łodzi. Autor licznych artykułów i odczytów. Wielokrotnie nagradzany odznaczeniami, m.in. Nagrodą Ministra Kultury i Sztuki (1975 r.), Nagrodą Państwową I Stopnia (1979 r.).

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
DŁUBAK Zbigniew

Urodził się w Radomsku, teoretyk sztuki, malarz i fotograf. Fotografii i malarstwa uczył się w czasie II wojny światowej, samouk. Był więźniem obozu koncentracyjnego w Auschwitz i w Mauthausen,gdzie organizował krótkie artystyczne pokazy. W obozie koncentracyjnym poznał Mariana Bogusza. Po wojnie aktywnie włączył się w życie artystyczne. W latach 1947-1949 był członkiem Klubu Młodych Artystów i Naukowców, a od 1952 roku przez 19 lat redagował magazyn „FOTOGRAFIA". Oprócz malarstwa zajmował się fotografiką; jego serie fotograficzne z lat 1959-1968 - uważane są za wydarzenie wśród polskich "environments", stworzonych w całości z fotografii. Był założycielem wrocławskiej galerii "Permaf"o - uważanej za jedno z centrum polskiego konceptualizmu. Z. Dłubak w 1982 wyjechał do Francji na stałe.
Współorganizator Wystawy Sztuki Nowoczesnej w Krakowie w 1948 roku. Członek Związku Polskich Artystów Fotografików niemal od samego początku jego założenia, gdzie pełnił funkcje kierownicze: prezesa oraz przewodniczącego Rady Artystycznej. W 1955 roku założył Grupę 55, a w latach 70. wraz z Adamem Lachowiczem i Natalią LL Grupę Permafo. W latach 1965-1975 wykładał na PWSSP i PWSFTviT w Łodzi. Wraz ze swoimi absolwentami i studentami powołał grupę sztuki kontekstualnej "Seminarium Warszawskie". Związany był z warszawskimi galeriami Krzywe Koło, Współczesna, Foksal i Remont, a później również z wrocławskimi Permafo i Seminarium-Foto-Medium-Art. Współzałożyciel Małej Galerii PSP-ZPAF w Warszawie gdzie często wystawiał swoje prace. W latach 80. wyjechał do Francji, ale pod koniec swojego życia przeprowadził się znów do Warszawy. W powojennej fotografii polskiej o awangardowym i nowoczesnym obliczu Dłubak jest wciąż artystą o ogromnym autorytecie, kształtującym wiele pokoleń artystycznych od końca lat 50. do chwili obecnej. Jego prace znajdują się we wszystkich ważniejszych muzeach polskich.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl