Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
DŁUBAK Zbigniew | Asymetria 83, 1994 r.

Zbigniew DŁUBAK (1921 Radomsko -2005 Warszawa)

Asymetria 83, 1994 r.

akryl/płótno, 100 x 140 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: `Zbigniew DŁUBAK ASYMETRIA 83 1994 100 x 140 cm akryl`

"Sztuka XX-go wieku żyje pod znakiem opętania formą, nie przestając podejmować histerycznych prób zażegnania formalnego skostnienia. Autonomizacja formy doprowadziła do zakwestionowania sensu sztuki. Istotą i ambicją awangardy było odrzucanie form zastanych i powoływanie nowych, co miało zapewnić artystom pełnię wolności twórczej. Sztuka popadała więc z jednej niewoli w drugą. Tworzenie, wypełnianie i odrzucanie konwencji nie przyniosło oczekiwanego wyzwolenia i nie doprowadziło do odkrycia nowej, niczym nie skrępowanej drogi rozwoju artystycznego. Uzmysławiając możliwości i ograniczenia działania w sztuce, sukcesja kierunków spełniła niezwykle potrzebną funkcję. Obecnie jednak jest to formuła wyczerpana. Jednocześnie nie wierzę w twórcze i odkrywcze uprawianie jednej konwencji. Od dawna poszukiwałem więc sposobu odrzucenia formalnych stereotypów. Wydaje mi się, ze projekt równoległego uprawiania odmiennych dziedzin może być propozycją pozytywnego rozwiązania zaistniałego problemu. W sytuacji, gdy nieustanna zmienność nie stanowi wartości sama w sobie, jedynie uporczywa kontynuacja wybranych kwestii potrafi doprowadzić do pełni artystę i jego dzieło. Zwiększające się wówczas ryzyko martwicy formy neutralizuje w moim przypadku równoległość dwu praktyk. Fotografią i malarstwem zajmuję się przemiennie, chociaż z początku nie miałem świadomości wynikającej stąd swobody artystycznej. Nigdy nie starałem się, aby moje malarstwo naśladowało fotografię lub odwrotnie. Nigdy nie czułem potrzeby działań interdyscyplinarnych - malowania na fotografiach czy doklejania zdjęć na obrazach. Fotografia i malarstwo rozwijają się w mojej twórczości niezależnie. Bezwzględnie przestrzegam w związku z tym czystości gatunkowej. Praca nad formą w jednej dziedzinie nie ma żadnego wpływu na to, co dzieje się w drugiej. Zestawienie malarstwa i fotografii pozwala mi uświadomić sobie, czy nie obieram fałszywej drogi. Zyskuję dzięki temu dystans do własnej pracy. Asymetria nie jest więc czczym pomysłem formalnym umożliwiającym produkowanie interesujących i w miarę spójnych prac. Konfrontacja fotografii i malarstwa w obrębie jednego cyklu - nie w sensie jednoczesnej ekspozycji, lecz równoczesnego uprawiania - pozwala mi przekroczyć formę. Forma stanowi bowiem zaledwie środek prowadzący do celu. Jest znakiem, który nie oznacza wyłącznie samego siebie. (...) W ostatnich pracach interesuje mnie przede wszystkim fenomen odbioru W malarstwie pragnę unaocznić, że odbiór zawiera się między przedmiotem sztuki a wrażliwością patrzącego. Wytwarza się w ten sposób nowa wartość - zależna od obrazu i odbiorcy, ale urzeczywistniająca się dopiero w fenomenologicznym akcie odbioru wizualnego. Wydobycie na pierwszy plan tego zjawiska stanowi poniekąd unieważnienie obrazu jako przedmiotu. Jeżeli obserwując obraz jesteśmy w słanie przenieść uwagę na zjawiskowość odbioru, dotykamy wówczas problemu naszego kontaktu ze światem i bycia w świecie. Obydwie te sprawy ujawniają się w fenomenologicznym doświadczeniu odbioru, które zyskuje tym samym wymiar ontologiczny. Mam na myśli takie doświadczenie, które dotyczy dramatu bycia. Nasz obraz świata jest odblaskiem tego, co nas rzeczywiście otacza, ale tylko odblaskiem, śladem naszej świadomości. I ta intuicja, albo i świadomość uwięzienia w strefie percepcji. a więc niemożności bezpośredniego dotarcia do świata, to klaustrofobiczne przerażenie, o które mamy możność się otrzeć poprzez sztukę, stanowi tej sztuki podstawowy sens".
Zbigniew Dłubak, Rozmowy o sztuce, [w:] Dłubak, katalog wystawy indywidualnej w Galerii Arsenał, Białystok, 1998, s. 14-15

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
DŁUBAK Zbigniew

Urodził się w Radomsku, teoretyk sztuki, malarz i fotograf. Fotografii i malarstwa uczył się w czasie II wojny światowej, samouk. Był więźniem obozu koncentracyjnego w Auschwitz i w Mauthausen,gdzie organizował krótkie artystyczne pokazy. W obozie koncentracyjnym poznał Mariana Bogusza. Po wojnie aktywnie włączył się w życie artystyczne. W latach 1947-1949 był członkiem Klubu Młodych Artystów i Naukowców, a od 1952 roku przez 19 lat redagował magazyn „FOTOGRAFIA". Oprócz malarstwa zajmował się fotografiką; jego serie fotograficzne z lat 1959-1968 - uważane są za wydarzenie wśród polskich "environments", stworzonych w całości z fotografii. Był założycielem wrocławskiej galerii "Permaf"o - uważanej za jedno z centrum polskiego konceptualizmu. Z. Dłubak w 1982 wyjechał do Francji na stałe.
Współorganizator Wystawy Sztuki Nowoczesnej w Krakowie w 1948 roku. Członek Związku Polskich Artystów Fotografików niemal od samego początku jego założenia, gdzie pełnił funkcje kierownicze: prezesa oraz przewodniczącego Rady Artystycznej. W 1955 roku założył Grupę 55, a w latach 70. wraz z Adamem Lachowiczem i Natalią LL Grupę Permafo. W latach 1965-1975 wykładał na PWSSP i PWSFTviT w Łodzi. Wraz ze swoimi absolwentami i studentami powołał grupę sztuki kontekstualnej "Seminarium Warszawskie". Związany był z warszawskimi galeriami Krzywe Koło, Współczesna, Foksal i Remont, a później również z wrocławskimi Permafo i Seminarium-Foto-Medium-Art. Współzałożyciel Małej Galerii PSP-ZPAF w Warszawie gdzie często wystawiał swoje prace. W latach 80. wyjechał do Francji, ale pod koniec swojego życia przeprowadził się znów do Warszawy. W powojennej fotografii polskiej o awangardowym i nowoczesnym obliczu Dłubak jest wciąż artystą o ogromnym autorytecie, kształtującym wiele pokoleń artystycznych od końca lat 50. do chwili obecnej. Jego prace znajdują się we wszystkich ważniejszych muzeach polskich.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl