Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WITKACY - WITKIEWICZ Stanisław Ignacy | WSPOMNIENIE  Z  CEJLONU

- WITKIEWICZ Stanisław Ignacy WITKACY (1885-1939)

WSPOMNIENIE Z CEJLONU

pastel, papier ciemnoniebieski, 48 x 64 cm (w świetle ramy);
sygnowany u dołu z prawej: S. I. Witkiewicz / ... [Wspomnienie ? - napis słabo czytelny] z Cejlonu / 1922
Por.: P. Piotrowski, Stanisław Ignacy Witkiewicz, Warszawa 1989, s. 9; B. Zgodzińska-Wojciechowska, A. Żakiewicz, Witkacy. Kolekcja dzieł Stanisława Ignacego Witkiewicza w Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku, Warszawa 1996, s.13-14; Malinowski - Witkacy [w:] "Konteksty" nr 1-4, 2000 [katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Krakowie].

"Mówi się, że tragedia [samobójcza śmierć narzeczonej artysty] tego nieszczęśliwego wypadku była bezpośrednią przyczyną podjęcia przez Witkacego w roku 1914 decyzji wyjazdu do Australii przez Cejlon, przy okazji naukowej ekspedycji organizowanej przez Bronisława Malinowskiego" (P.Piotrowski).
"Na tle granatowej dali rysują się niebywałe kształty drzew przydrożnej dżungli - pisał Witkiewicz - Drzewa o kolosalnych, lśniących, ciemnozielonych liściach [...] (cyt. za P.Piotrowskim).
"Zetknięcie się z oszałamiająco bujną przyrodą tropików, odmienną cywilizacją i kulturą było dla artysty wstrząsem [...] (B.Zgodzińska-Wojciechowska, A. Żakiewicz).
Prezentowany obraz jest szczególnie interesujący dla Witkacologów i amatorów jego twórczości. W zbiorach muzealnych znajdują się dwie inne prace ilustrujące egzotyczną podróż artysty. W Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku przechowywany jest Pejzaż australijski (1918, pastel, 49 x 63 cm), a w Muzeum Okręgowym w Toruniu Pejzaż nocny - Australia (1922, pastel, 45,5 x 62,5 cm). Wszystkie trzy prace oprócz wspólnej techniki pastelu i ciemnego papieru łączy także temat - nokturn nad zatoką, w której odbija się poświata księżyca, w otoczeniu identycznych palm, motyw ogniska i oświetlonych żarem ognia postaci tubylców, poziome, jasnozielonkawe linie będące smugami po latających, świetlistych insektach. Wszystkie te prace zatem odnoszą się do jednego miejsca. W literaturze przypisano im lokację australijską, gdy tymczasem - jak na to niezbicie wskazuje autorski napis na prezentowanej pracy - powstały one na Cejlonie, co mamy nadzieję zostanie niebawem skorygowane w literaturze fachowej.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WITKACY - WITKIEWICZ Stanisław Ignacy
WITKIEWICZ Stanisław Ignacy zw. Witkacy, syn Stanisława
Syn Stanisława - malarza, krytyka i pisarza. Pseudonim artystyczny - Witkacy. Znany bardziej ze swoich dokonań na polu literatury i dramatu. wychowanek carskiego Korpusu Paziów w Petersburgu. Oficer gwardii carskiej w I wojnie światowej. W 1914 roku odbył długą podróż, ekspedycję naukową do Australii wraz z Bronisławem Malinowskim. Wychowany w aurze modernizmu w Krakowie i Zakopanem. Teoretyk sztuki, formista, współpracownik "Zwrotnicy", twórca teorii "Czystej Formy" - "....wartość dzieła sztuki nie zależy od uczuć życiowych w nim zawartych ani od doskonałości odtworzenia przedmiotów, a jedynie polega na jednolitości konstrukcji czystych elementów formalnych" Uważał, że twórczość artystyczna jest sposobem wyrażenia "Uczucia metafizycznego". Do połowy lat 20. tworzy malarskie fantazje, które dziś można określić jako pośrednie między modernizmem a surrealizmem. Od tego też czasu uprawia głównie twórczość literacką, która przyniosła mu z czasem światową sławę.
Tworzył prace malarskie w pracowni portretowej, gdzie obowiązywał cennik i wzory do zamówienia kolejnych "odejść" od realizmu portretowanej osoby na rzecz jej artystycznej wizji ekspresjonistycznej. Twórczość portretowa Witkacego była przez długi czas odbierana jako ekstrawagancja artystyczna i osobliwość. Weryfikację i potwierdzenie geniuszu artysty przyniosły następne lata. W 1983 roku wielki sukces w Paryżu miała jego wystawa w Centre Georges Pompidou. Artysta zginął tragicznie w 1939 roku. Popełnił samobójstwo w obliczu sowieckiego najazdu na Polskę, który potraktował jako koniec cywilizacji.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl