Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WITKACY - WITKIEWICZ Stanisław Ignacy | Stanislaw Ignacy Witkiewicz - Ghost, beginning of the 1930s

- WITKIEWICZ Stanisław Ignacy WITKACY (1885-1939)

Stanislaw Ignacy Witkiewicz - Ghost, beginning of the 1930s

gelatin silver print, vintage print on Baryta paper, 10.5 x 15.5 cm

PROVENENCE:
- Ewa Franczak and Stafan Okolowicz collection
- private collection, Germany

LITERATURE:
- compare: Anna Micinska, Stanislaw Ignacy Witkkiewicz. Zycie i tworczosc, Warsaw 1991, il. 294
- compare: Przeciw nicosci. Fotografie Stanislawa Ignacego Witkiewicza , [selection and study] Ewa Franczak, Stefan Okolowicz, Cracow 1986, il. 299-304

This photographic work by Witkiewicz fits into the atmosphere of the inter-war avant-garde and even goes beyond, with excellence at every step. It also speaks to the modern imaginations of today. Witkacy's creative personality, seeking fulfillment in the absurd, nonsense and insanity, was close to the intuitions of the dadaists and surrealists. But in some ways, Witkacy tried to go much further, surpassing or bypassing the avant-garde contemporary to him. He became a precursor of the paratheatrical activity that would come half a century later - performance art, happenings and enactments. His pioneering in this field proved to be uniquely compelling and innovative, inscrutable even now, and continues to inspire many writers and artists of today. It is not without reason that critics in New York wrote of an exhibit of Witkacy's photographs in the USA, 'in our sterile times, it is very rare to discover a renown master of Witkacy’s class' who was 'a great forerunner of modernism, with manifold talents'. The critics acknowledged that 'Witkiewicz's photographs predate the conceptual photographs of Cindy Sherman by at least half a century'. Witkiewicz certainly did not take into account that, as a result of the art revolution in the 20th century and heightened interest in photography, starting from the 70’s, his photographic work would be displayed in art galleries not only in Europe, but also the largest museums in the world, notably American museums of the greatest renown: MOMA in New York - Museum of Modern Art and The Metropolitan Museum of Art , then one of the 10 largest museums, the National Gallery of Modern Art, Washington, as well as LACMA - Los Angeles County Museum of Art and The Art Institute of Chicago. Witkiewicz never presented his photographs publicly. However, he was aware of what he had accomplished. Photography was of great importance to him as a reliable record that speaks to the imagination. This is precisely why photographs occupied a significant part of his private Muzeum Osobliwosci [Museum of Peculiarities], which he moved from
Zakopane to 23 Bracka street in Warsaw.

ADDITIONAL CHARGE DETAILS:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WITKACY - WITKIEWICZ Stanisław Ignacy
WITKIEWICZ Stanisław Ignacy zw. Witkacy, syn Stanisława
Syn Stanisława - malarza, krytyka i pisarza. Pseudonim artystyczny - Witkacy. Znany bardziej ze swoich dokonań na polu literatury i dramatu. wychowanek carskiego Korpusu Paziów w Petersburgu. Oficer gwardii carskiej w I wojnie światowej. W 1914 roku odbył długą podróż, ekspedycję naukową do Australii wraz z Bronisławem Malinowskim. Wychowany w aurze modernizmu w Krakowie i Zakopanem. Teoretyk sztuki, formista, współpracownik "Zwrotnicy", twórca teorii "Czystej Formy" - "....wartość dzieła sztuki nie zależy od uczuć życiowych w nim zawartych ani od doskonałości odtworzenia przedmiotów, a jedynie polega na jednolitości konstrukcji czystych elementów formalnych" Uważał, że twórczość artystyczna jest sposobem wyrażenia "Uczucia metafizycznego". Do połowy lat 20. tworzy malarskie fantazje, które dziś można określić jako pośrednie między modernizmem a surrealizmem. Od tego też czasu uprawia głównie twórczość literacką, która przyniosła mu z czasem światową sławę.
Tworzył prace malarskie w pracowni portretowej, gdzie obowiązywał cennik i wzory do zamówienia kolejnych "odejść" od realizmu portretowanej osoby na rzecz jej artystycznej wizji ekspresjonistycznej. Twórczość portretowa Witkacego była przez długi czas odbierana jako ekstrawagancja artystyczna i osobliwość. Weryfikację i potwierdzenie geniuszu artysty przyniosły następne lata. W 1983 roku wielki sukces w Paryżu miała jego wystawa w Centre Georges Pompidou. Artysta zginął tragicznie w 1939 roku. Popełnił samobójstwo w obliczu sowieckiego najazdu na Polskę, który potraktował jako koniec cywilizacji.
Informacje dla kupujących:

Bidders who cannot participate in the auction in person can place their bids (specifying their maximum bid) on the days directly preceding the auction. The organiser’s staff will bid on their behalf (the maximum declared bid being confidential). Bids can be submitted at the following phone numbers: +48 506 122 445, +48 22 818 94 68.
Bidders can bid for individual lots by phone, provided they contact the organiser prior to the auction.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl