Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WITKACY - WITKIEWICZ Stanisław Ignacy | Self-portrait, from the series 'Faces', the 1930s

- WITKIEWICZ Stanisław Ignacy WITKACY (1885-1939)

Self-portrait, from the series 'Faces', the 1930s

gelatin silver print, vintage print on Baryta paper, 23.8 x 17.6 cm

Remembering Witkacy, Jan Leszczynski wrote: 'Endowed with an exceptional sense of humor, he masked his personality very much. Therefore, whoever did not know him more closely, usually only noticed the mask. That mask covered the distance between Witkacy and his surroundings. It created an artificial closeness which has never existed and could not exist.' (St. I. Witkiewicz, Fotografie [English: St. I. Witkiewicz, Photographs], Art Museum in Lodz, June- September 1979). 'The constant physicalization of the psyche through photography made Witkacy’s portraits, created over the period of about a dozen years, a kind of a scenic collage related to theater, as those two phenomena, present in Witkacy’s art, cannot be discussed separately. Those mini-scenes captured in photographs - of which many have been preserved - were records of moments, of quick ideas during trips, at tea at his acquaintances’,' wrote Grzegorz Musial in his text for the catalog of Witkacy’s photography exhibition in the Art Museum in Lodz (St. I. Witkiewicz, Fotografie, Art Museum in Lodz, June- September 1979). In his 'Post-mortem Autobiography', Witold Gombrowicz wrote: 'Witkacy seemed to me to be a very strong, even overpowering, personality, an excellent - if gloomy and unsettling - mind, an artist with great talents but who appeared to be tainted with perversion or a manner which made him - both in personal contact and in his writings - repulsive rather than attractive. However, from the perspective of the years which have passed, it looks like the spirit of the time is becoming more and more akin to that tragic soul. One must admit that he was ahead of his time and that it is only now that time has caught up with him' (Witold Gombrowicz, 'The Postmortem Autobiography', Krakow 2002). The rightness of that statement has been evidenced, without a doubt, by the success of Witkacy’s works on the contemporary art market. His photographs are among the most expensive items sold on auction lists.

ADDITIONAL CHARGE DETAILS:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WITKACY - WITKIEWICZ Stanisław Ignacy
WITKIEWICZ Stanisław Ignacy zw. Witkacy, syn Stanisława
Syn Stanisława - malarza, krytyka i pisarza. Pseudonim artystyczny - Witkacy. Znany bardziej ze swoich dokonań na polu literatury i dramatu. wychowanek carskiego Korpusu Paziów w Petersburgu. Oficer gwardii carskiej w I wojnie światowej. W 1914 roku odbył długą podróż, ekspedycję naukową do Australii wraz z Bronisławem Malinowskim. Wychowany w aurze modernizmu w Krakowie i Zakopanem. Teoretyk sztuki, formista, współpracownik "Zwrotnicy", twórca teorii "Czystej Formy" - "....wartość dzieła sztuki nie zależy od uczuć życiowych w nim zawartych ani od doskonałości odtworzenia przedmiotów, a jedynie polega na jednolitości konstrukcji czystych elementów formalnych" Uważał, że twórczość artystyczna jest sposobem wyrażenia "Uczucia metafizycznego". Do połowy lat 20. tworzy malarskie fantazje, które dziś można określić jako pośrednie między modernizmem a surrealizmem. Od tego też czasu uprawia głównie twórczość literacką, która przyniosła mu z czasem światową sławę.
Tworzył prace malarskie w pracowni portretowej, gdzie obowiązywał cennik i wzory do zamówienia kolejnych "odejść" od realizmu portretowanej osoby na rzecz jej artystycznej wizji ekspresjonistycznej. Twórczość portretowa Witkacego była przez długi czas odbierana jako ekstrawagancja artystyczna i osobliwość. Weryfikację i potwierdzenie geniuszu artysty przyniosły następne lata. W 1983 roku wielki sukces w Paryżu miała jego wystawa w Centre Georges Pompidou. Artysta zginął tragicznie w 1939 roku. Popełnił samobójstwo w obliczu sowieckiego najazdu na Polskę, który potraktował jako koniec cywilizacji.
Informacje dla kupujących:

Bidders who cannot participate in the auction in person can place their bids (specifying their maximum bid) on the days directly preceding the auction. The organiser’s staff will bid on their behalf (the maximum declared bid being confidential). Bids can be submitted at the following phone numbers: +48 506 122 445, +48 22 818 94 68.
Bidders can bid for individual lots by phone, provided they contact the organiser prior to the auction.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl