Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WITKACY - WITKIEWICZ Stanisław Ignacy | Portret oficera, 1916

- WITKIEWICZ Stanisław Ignacy WITKACY (1885-1939)

Portret oficera, 1916

węgiel i pastel na papierze beżowym; 60,5 x 42 cm
sygn. p.d.: Witkacy / 1916+
pośr. u dołu: +++

Portret ten pochodzi z niezwykle interesującego okresu życia artysty - z lat jego pobytu w St. Petersburgu w czasie pierwszej wojny światowej. [br]Witkacy po ukończeniu przyspieszonego kursu dla oficerów czasu wojny w ekskluzywnej szkole kadetów trafił najpierw -- w czerwcu 1915 roku - do zapasowego batalionu lejbgwardii Pawłowskiego pułku, a następnie - w lipcu 1916 roku - do samej lejbgwardii (czwarta kompania). Wkrótce potem wziął udział w jednej z najkrwawszych bitew Wielkiej Wojny - pod Witonieżem nad rzeką Stochod w Zachodniej Ukrainie - w której został ranny, a następnie, "za waleczność, męstwo i odwagę" awansowany do stopnia porucznika i odznaczony orderem św. Anny IV klasy. [br]Po wydarzeniu tym artysta, choć pozostał w armii rosyjskiej jeszcze do połowy listopada 1917 roku, na front więcej nie wrócił. Najpierw przebywał w szpitalu frontowym, potem petersburskim, a następnie w koszarach. [br]Z roku 1916 zachowało się zaledwie kilkanaście jego prac - portretów i kompozycji fantastycznych. Portrety rysowane są przeważnie węglem z niewielkimi dodatkami pastelu - głównie białego i różowawego, jak właśnie w przypadku omawianego portretu. W tym czasie Witkacy nie tworzył jeszcze efektownych, wielobarwnych portretów; zaczynał dopiero swoją karierę portrecisty, najprawdopodobniej przymuszony do tego nienajlepszą sytuacją finansową, zwłaszcza koniecznością spłacania karcianych długów. Dlatego wśród zachowanych portretów przeważają portrety oficerów - jego kolegów z wojska. W pracach tych artysta wykorzystywał swoje doświadczenia sprzed wojny, kiedy to portretował wyłącznie swoich najbliższych - rodzinę i przyjaciół.[br]Omawiany portret jest szkicowy - jakby nieukończony. Mimo to Witkacy znakomicie wydobył w nim cechy charakterystyczne modela - pucołowatą twarz, pełne usta, lekko zmrużone oczy. Silnie zaznaczony cień po prawej stronie portretu daje efekt przestrzenności, z kolei rozjaśnienie lewej części twarzy jasnym pastelem tworzy efekt sztucznego oświetlenia - jest to charakterystyczny chwyt artystyczny wypróbowany przez Witkacego jeszcze przed wojną, pojawia się on w portretach rysowanych przezeń węglem w 1912 roku. [br]Mundur oficera jest ujęty syntetycznie - zredukowany do stójki, pagonów i niesymetrycznego zapięcia. Mimo to nie mamy wątpliwości co do profesji i statusu sportretowanego mężczyzny.[br]Reasumując - portret oficera z 1916 roku jest dziełem niewątpliwie unikatowym zarówno z uwagi na niewielką ilość zachowanych prac Witkacego z jego okresu petersburskiego jak też fakt, że poprzez swój szkicowy charakter prezentuje nam tajniki warsztatu artysty. Jest też najwcześniejszym znanym wykonanym przezeń portretem, na którym artysta podpisał się pseudonimem. W tym czasie sygnował tak wyłącznie kompozycje, portrety podpisywał "Ignacy Witkiewicz". [br]Portret uczestniczył w wielkiej monograficznej wystawie Witkacego w Muzeum Narodowym w Warszawie na przełomie lat 1989 i 1990, por.: Stanisław Ignacy Witkiewicz 1885 - 1939. Katalog dzieł malarskich, oprac. Irena Jakimowicz przy współpracy Anny Żakiewicz, Muzeum Narodowe, Warszawa 1990, poz. I 270, il.160.[br][br]Anna Żakiewicz[br]kustosz Gabinetu Grafiki i Rysunków Współczesnych[br]Muzeum Narodowego w Warszawie.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WITKACY - WITKIEWICZ Stanisław Ignacy
WITKIEWICZ Stanisław Ignacy zw. Witkacy, syn Stanisława
Syn Stanisława - malarza, krytyka i pisarza. Pseudonim artystyczny - Witkacy. Znany bardziej ze swoich dokonań na polu literatury i dramatu. wychowanek carskiego Korpusu Paziów w Petersburgu. Oficer gwardii carskiej w I wojnie światowej. W 1914 roku odbył długą podróż, ekspedycję naukową do Australii wraz z Bronisławem Malinowskim. Wychowany w aurze modernizmu w Krakowie i Zakopanem. Teoretyk sztuki, formista, współpracownik "Zwrotnicy", twórca teorii "Czystej Formy" - "....wartość dzieła sztuki nie zależy od uczuć życiowych w nim zawartych ani od doskonałości odtworzenia przedmiotów, a jedynie polega na jednolitości konstrukcji czystych elementów formalnych" Uważał, że twórczość artystyczna jest sposobem wyrażenia "Uczucia metafizycznego". Do połowy lat 20. tworzy malarskie fantazje, które dziś można określić jako pośrednie między modernizmem a surrealizmem. Od tego też czasu uprawia głównie twórczość literacką, która przyniosła mu z czasem światową sławę.
Tworzył prace malarskie w pracowni portretowej, gdzie obowiązywał cennik i wzory do zamówienia kolejnych "odejść" od realizmu portretowanej osoby na rzecz jej artystycznej wizji ekspresjonistycznej. Twórczość portretowa Witkacego była przez długi czas odbierana jako ekstrawagancja artystyczna i osobliwość. Weryfikację i potwierdzenie geniuszu artysty przyniosły następne lata. W 1983 roku wielki sukces w Paryżu miała jego wystawa w Centre Georges Pompidou. Artysta zginął tragicznie w 1939 roku. Popełnił samobójstwo w obliczu sowieckiego najazdu na Polskę, który potraktował jako koniec cywilizacji.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl