Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WITKACY - WITKIEWICZ Stanisław Ignacy | PORTRET MICHAŁA CHOROMAŃSKIEGO,

- WITKIEWICZ Stanisław Ignacy WITKACY (1885-1939)

PORTRET MICHAŁA CHOROMAŃSKIEGO,

1 III 1930
Pastel, papier jasnobrązowy; 68 x 48 cm (w świetle oprawy)
sygn. l.d.: Witk[ac]y / 1930 1/III / (T.C + Co + C + Co)

Bibliografia:
Stanisław Ignacy Witkiewicz 1885-1939. Katalog dzieł malarskich,
oprac. Irena Jakimowicz przy współpracy Anny Żakiewicz, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1990, poz. 1183.

Portret przedstawia ciasno skadrowaną głowę mężczyzny o pociągłej twarzy, wysokim czole, długim nosie i migdałowo wykrojonych oczach o opadających powiekach wyłaniającą się ze szkicowo narysowanego ciemnego zawoju. Jest to Michał Choromański, pisarz (1904-1972) autor powieści (przede wszystkim: Zazdrość i medycyna, 1933) i dramatów. W latach dwudziestych i trzydziestych przyjaźnił się z Witkacym, który w okresie dwóch lat 1928-1930 wykonał co najmniej 22 jego portrety. Były one wykonywane głównie w czasie tzw. orgii czyli spotkań towarzyskich w domu zakopiańskiego lekarza, doktora Teodora Biruli-Białynickiego, pod którego opieką Witkacy eksperymentował z narkotykami badając ich wpływ na widzenie rzeczywistości i sposób rysowania. W czasie tych spotkań Witkacy rysował portrety przyjaciół, podobne do tych wykonywanych w ramach założonej przezeń w 1925 r. Firmy Portretowej, jednak znacznie od nich swobodniejsze, często zdeformowane, zawsze oznaczone symbolem "T. C" (typ C), który według Regulaminu Firmy oznaczał portrety wykonywane w myśl założeń teorii Czystej Formy, bezpłatnie, pod wpływem alkoholu i/lub narkotyków.
Zgodnie z adnotacją przy sygnaturze, artysta wykonał portret Choromańskiego pod wpływem kokainy (skrót "Co"), jednak dawka musiała być stosunkowo niewielka lub portret powstał w momencie zanim narkotyk zaczął działać, ewentualnie jego wpływ już ustępował. Portret bowiem jest raczej spokojny, wolny od deformacji, o niezwykłości sytuacji świadczy jedynie senny wyraz twarzy modela oraz dziwaczny sposób jej ujęcia - bez zaznaczenia szyi czy reszty korpusu.
Mimo to portret demonstruje mistrzostwo Witkacego w operowaniu kreską w każdych warunkach i umiejętność uchwycenia podobieństwa modela oraz jego cech zewnętrznych i wewnętrznych.
Portret uczestniczył w monograficznej wystawie Witkacego w Muzeum Narodowym w Warszawie (18.12.1989-28.02.1990).

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WITKACY - WITKIEWICZ Stanisław Ignacy
WITKIEWICZ Stanisław Ignacy zw. Witkacy, syn Stanisława
Syn Stanisława - malarza, krytyka i pisarza. Pseudonim artystyczny - Witkacy. Znany bardziej ze swoich dokonań na polu literatury i dramatu. wychowanek carskiego Korpusu Paziów w Petersburgu. Oficer gwardii carskiej w I wojnie światowej. W 1914 roku odbył długą podróż, ekspedycję naukową do Australii wraz z Bronisławem Malinowskim. Wychowany w aurze modernizmu w Krakowie i Zakopanem. Teoretyk sztuki, formista, współpracownik "Zwrotnicy", twórca teorii "Czystej Formy" - "....wartość dzieła sztuki nie zależy od uczuć życiowych w nim zawartych ani od doskonałości odtworzenia przedmiotów, a jedynie polega na jednolitości konstrukcji czystych elementów formalnych" Uważał, że twórczość artystyczna jest sposobem wyrażenia "Uczucia metafizycznego". Do połowy lat 20. tworzy malarskie fantazje, które dziś można określić jako pośrednie między modernizmem a surrealizmem. Od tego też czasu uprawia głównie twórczość literacką, która przyniosła mu z czasem światową sławę.
Tworzył prace malarskie w pracowni portretowej, gdzie obowiązywał cennik i wzory do zamówienia kolejnych "odejść" od realizmu portretowanej osoby na rzecz jej artystycznej wizji ekspresjonistycznej. Twórczość portretowa Witkacego była przez długi czas odbierana jako ekstrawagancja artystyczna i osobliwość. Weryfikację i potwierdzenie geniuszu artysty przyniosły następne lata. W 1983 roku wielki sukces w Paryżu miała jego wystawa w Centre Georges Pompidou. Artysta zginął tragicznie w 1939 roku. Popełnił samobójstwo w obliczu sowieckiego najazdu na Polskę, który potraktował jako koniec cywilizacji.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl