Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WITKACY - WITKIEWICZ Stanisław Ignacy | Portret kobiety z niebieskimi koralami, 1930 r.

- WITKIEWICZ Stanisław Ignacy WITKACY (1885-1939)

Portret kobiety z niebieskimi koralami, 1930 r.

pastel/papier, 63,5 x 47 cm
sygnowany i opisany śr.d.: 'T.E + B' | 'Witkacy', datowany p.d.: '1930 VII'
na odwrociu nalepka z Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych z opisem obrazu

OPINIE:
- ustne potwierdzenie autentyczności przez panią Annę Żakiewicz

WYSTAWIANY:
- Towarzystwo Zachęty Przyjaciół Sztuk Pięknych w Warszawie, przed 1939 r.

Stanisław Ignacy Witkiewicz, zgodnie z zakopiańskimi legendami międzywojnia, był stale spotykany w otoczeniu pięknych kobiet. Według wspomnień Magdaleny Samozwaniec: „Był zawsze i stale zakochany. Tak jak inni nie wyobrażali sobie życia bez pieniędzy, tak on nie wyobrażał sobie życia bez miłości”. Towarzyszek Witkacego nie sposób zliczyć, jednak ostatnie obliczenia biografów mówią o około 80 kochankach, a lista faworyt jest wciąż niezamknięta. Nie tylko genialny umysł oraz malarska czy literacka sława intrygowały kobiety, lecz również uroda artysty - szarozielone oczy, dobrze zbudowana sylwetka oraz niezwykle regularne rysy twarzy. Nazywany był „Don Juanem Krupówek” bądź „Półbogiem zakopiańskiego Olimpu”. Poszukiwał wciąż nowych doznań w ramionach kobiet, które zaspokoiłyby metafizyczne nienasycenie Witkacego. Artysta, mimo swej niezwykłej wrażliwości na urok płci pięknej, był szalenie trudnym partnerem. Natalia Kruszyna, kuratorka wystawy „Witkacy. Kobiety i Nienasycenie”, tak opisywała skomplikowane relacje artysty ze swoimi partnerkami: „Niemal obsesyjnie wymagającym od siebie i innych ciągłego intelektualnego i artystycznego rozwoju oraz nieustannej gotowości do intensyfikujących go eksperymentów i wiwisekcji. Czasem intrygujących, niekiedy zabawnych, nierzadko bolesnych. Dlatego przyciągał i drażnił. Oszałamiał i zniewalał. Fascynował i ranił. Wyzwalał emocje i osadzał je w swoim dziele. Wciąż nienasycony i życia, i sztuki. Przeróżne kobiety spotykał na swej drodze. A one, przeróżne budziły w nim uczucia. Od miłości rodzinnej i przyjacielskiej, którą Grecy nazywali storge lub philia, przez młodzieńcze, romantyczne zadurzenia, aż do istnego szaleństwa zmysłów”. Pod względem urody Witkacy preferował blondynki o dużych oczach i wyrazistych rysach twarzy. Portretowana kobieta z opisywanej pracy idealnie wpisuje się w gusta kontrowersyjnego artysty. Wyjątkowe bladobłękitne spojrzenie, karminowe usta oraz delikatny zarys nagich ramion potęgują zmysłowość modelki. Nietypowa jest szata spięta jedynie na biuście - mimo licznych jawnych romansów Witkacego, portretowane kochanki zazwyczaj nie odsłaniały głębokich dekoltów bądź gołe ciało stapiało się z rozedrganą strukturą abstrakcyjnego tła. Dokładnie wystudiowana sylwetka kobiety odpowiada kombinacji typów T.E + B zawartych w skodyfikowanym
w 1925 roku „Regulaminie Firmy Portretowej S.I. Witkiewicza”. Typ B nie dopuszczał rysu karykaturalnego modela ale uwzględniał cechy charakterystyczne dla portretowanego. W przypadku wizerunków kobiecych typ ten „nie wykluczał ładności”, co w prezentowanej pracy niewątpliwie zostało podkreślone przez autora. Natomiast typ E według regulaminu oznaczał „dowolną interpretację psychologiczną według intencji firmy”. Być może wyjątkowości zmysłowego portretu należy szukać w rozszyfrowaniu kombinacji typu E + B, który nie został wytłumaczony w „Regulaminie Firmy Portretowej S.I. Witkiewicza”. Odważne ujęcie nieznanej nam modelki wynika z wyżej przytoczonej „dowolnej interpretacji psychologicznej” autora. Nie wiemy, czy kobieta pochodzi z kręgu znajomych Witkacego, czy było to jednorazowe zlecenie - niewątpliwie zakopiański malarz potrafił wydobyć demoniczność portretowanej kobiety, podkreślając jej niesamowite spojrzenie, krwistoczerwone usta oraz zgrabne, nagie ramiona.


Jego ojcem był znany krytyk, malarz i pisarz, twórca tzw. "stylu zakopiańskiego" w architekturze Stanisław Witkiewicz. W latach 1905-10 studiował niesystematycznie w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Józefa Mehoffera oraz u Władysława Ślewińskiego w Poroninie. Podróżował do Włoch, Francji i Niemiec. W roku 1914 uczestniczył w etnograficznej ekspedycji Bronisława Malinowskiego do Australii, skąd na wiadomość o wybuchu I wojny światowej wrócił do Europy. Wczesna twórczość malarska pozostawała pod znakiem Młodej Polski i wpływem Paula Gauguina i Władysława Ślewińskiego. Później doszedł do swoistego ekspresjonizmu. Z czasem w wyniku teoretycznych przemyśleń na temat formy zrezygnował z twórczości malarskiej. Założył jednoosobową "Firmę Portretową" i ograniczył się do zarobkowego wykonywania pastelowych portretów, tworzonych niejednokrotnie pod wypływem używek pozwalających na eksperymentowanie z formą . Stanisław Ignacy Witkiewicz napisał 4 powieści, ponad 40 dramatów, liczne artykuły i eseje dotyczące malarstwa, literatury, teatru i filozofii. W okresie dwudziestolecia międzywojennego mieszkał głównie w Zakopanem. Po wybuchu II wojny światowej uciekł przed Niemcami na kresy wschodnie, gdzie we wsi Jeziory na Polesiu 18 września 1939 roku popełnił samobójstwo.

Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WITKACY - WITKIEWICZ Stanisław Ignacy
WITKIEWICZ Stanisław Ignacy zw. Witkacy, syn Stanisława
Syn Stanisława - malarza, krytyka i pisarza. Pseudonim artystyczny - Witkacy. Znany bardziej ze swoich dokonań na polu literatury i dramatu. wychowanek carskiego Korpusu Paziów w Petersburgu. Oficer gwardii carskiej w I wojnie światowej. W 1914 roku odbył długą podróż, ekspedycję naukową do Australii wraz z Bronisławem Malinowskim. Wychowany w aurze modernizmu w Krakowie i Zakopanem. Teoretyk sztuki, formista, współpracownik "Zwrotnicy", twórca teorii "Czystej Formy" - "....wartość dzieła sztuki nie zależy od uczuć życiowych w nim zawartych ani od doskonałości odtworzenia przedmiotów, a jedynie polega na jednolitości konstrukcji czystych elementów formalnych" Uważał, że twórczość artystyczna jest sposobem wyrażenia "Uczucia metafizycznego". Do połowy lat 20. tworzy malarskie fantazje, które dziś można określić jako pośrednie między modernizmem a surrealizmem. Od tego też czasu uprawia głównie twórczość literacką, która przyniosła mu z czasem światową sławę.
Tworzył prace malarskie w pracowni portretowej, gdzie obowiązywał cennik i wzory do zamówienia kolejnych "odejść" od realizmu portretowanej osoby na rzecz jej artystycznej wizji ekspresjonistycznej. Twórczość portretowa Witkacego była przez długi czas odbierana jako ekstrawagancja artystyczna i osobliwość. Weryfikację i potwierdzenie geniuszu artysty przyniosły następne lata. W 1983 roku wielki sukces w Paryżu miała jego wystawa w Centre Georges Pompidou. Artysta zginął tragicznie w 1939 roku. Popełnił samobójstwo w obliczu sowieckiego najazdu na Polskę, który potraktował jako koniec cywilizacji.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl