Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WITKACY - WITKIEWICZ Stanisław Ignacy | PORTRET GÓRALA WOJCIECHA BISKUPA WALKA, 1910-1913

- WITKIEWICZ Stanisław Ignacy WITKACY (1885-1939)

PORTRET GÓRALA WOJCIECHA BISKUPA WALKA, 1910-1913

olej na bawełnie zdublowanej na płótno
27 x 28,2 cm (dolny brzeg zawinięty na blejtram)
niesygnowany, prawdopodobnie sygnatura odcięta
na odwrociu napis ołówkiem: Portret górala Wojciecha Biskupa Walka | Bacował na Antałówce | Przed wielką wojną 1914 r. | malował St. Ign. Witkiewicz

Obraz reprodukowany:
- Stefan Okołowicz, Anioł i syn. 30 lat dialogu Stanisława i Stanisława Ignacego Witkiewiczów, wyd. boss&okołowicz, Warszawa 2015, s. 228, il. na s. 229.

Stanisław Ignacy Witkiewicz, zanim zaczął wykonywać wizerunki w technice pastelu (nastąpiło to w 1915 roku) oraz ekspresyjne kompozycje olejne według założeń sformułowanej przezeń teorii Czystej Formy (1916-1924), malował dość tradycyjne portrety i pejzaże. Do naszych czasów przetrwało niewiele z tych prac, dlatego też każdą z nich należy traktować jako unikatową. Taki właśnie jest portret górala - bacy z Antałówki, gdzie znajdowała się zbudowana w latach 1903-1904 willa „Witkiewiczówka“. Wojciech Biskup Walek był tam dozorcą przed 1914 rokiem. Nic więc dziwnego, że posłużył jako model początkującemu portreciście, który był spokrewniony z właścicielami willi.

Wizerunek górala prezentuje wszystkie charakterystyczne cechy malarstwa artysty z okresu przed 1914 rokiem. Zwłaszcza kolorystyka twarzy i sposób jej opracowania są typowe dla jego młodzieńczej twórczości, szczególnie z lat 1910-1913, kiedy Witkacy wykonał serię analogicznych portretów począwszy od Autoportretu w futrzanej czapce (ok. 1910, Muzeum Narodowe w Poznaniu), portretów rodzinnych (Jana, Marii i Stanisława Witkiewiczów, Muzeum Podlaskie w Białymstoku) do najbardziej chyba znanego Autoportretu z 1913 roku (z martwą naturą, Muzeum Narodowe w Warszawie).
Jednocześnie w wizerunku Wojciecha Biskupa Walka widać już wyraźną zapowiedź późniejszej jego sztuki w ramach działalności powołanej do życia w 1925 roku Firmy Portretowej „S.I. Witkiewicz“. Widoczny na portrecie fragment serdaka został potraktowany syntetycznie, jego zdobienia artysta znacznie uprościł. Takie cechy obserwujemy też w późniejszych portretach Witkacego, w których twarze modeli opracowane są na ogół starannie, a widoczne fragmenty popiersia - szkicowo.
Z ekspertyzy dr Anny Żakiewicz

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WITKACY - WITKIEWICZ Stanisław Ignacy
WITKIEWICZ Stanisław Ignacy zw. Witkacy, syn Stanisława
Syn Stanisława - malarza, krytyka i pisarza. Pseudonim artystyczny - Witkacy. Znany bardziej ze swoich dokonań na polu literatury i dramatu. wychowanek carskiego Korpusu Paziów w Petersburgu. Oficer gwardii carskiej w I wojnie światowej. W 1914 roku odbył długą podróż, ekspedycję naukową do Australii wraz z Bronisławem Malinowskim. Wychowany w aurze modernizmu w Krakowie i Zakopanem. Teoretyk sztuki, formista, współpracownik "Zwrotnicy", twórca teorii "Czystej Formy" - "....wartość dzieła sztuki nie zależy od uczuć życiowych w nim zawartych ani od doskonałości odtworzenia przedmiotów, a jedynie polega na jednolitości konstrukcji czystych elementów formalnych" Uważał, że twórczość artystyczna jest sposobem wyrażenia "Uczucia metafizycznego". Do połowy lat 20. tworzy malarskie fantazje, które dziś można określić jako pośrednie między modernizmem a surrealizmem. Od tego też czasu uprawia głównie twórczość literacką, która przyniosła mu z czasem światową sławę.
Tworzył prace malarskie w pracowni portretowej, gdzie obowiązywał cennik i wzory do zamówienia kolejnych "odejść" od realizmu portretowanej osoby na rzecz jej artystycznej wizji ekspresjonistycznej. Twórczość portretowa Witkacego była przez długi czas odbierana jako ekstrawagancja artystyczna i osobliwość. Weryfikację i potwierdzenie geniuszu artysty przyniosły następne lata. W 1983 roku wielki sukces w Paryżu miała jego wystawa w Centre Georges Pompidou. Artysta zginął tragicznie w 1939 roku. Popełnił samobójstwo w obliczu sowieckiego najazdu na Polskę, który potraktował jako koniec cywilizacji.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji dolicza 18% opłatę do ceny sprzedaży.
Do wybranych obiektów doliczona będzie opłata droit de suite.
Do wybranych obiektów, do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczony podatek graniczny VAT 8%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl