Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WITKACY - WITKIEWICZ Stanisław Ignacy | DIE ATLETEN HABEN IMMER RECHT, 1922 r.

- WITKIEWICZ Stanisław Ignacy WITKACY (1885-1939)

DIE ATLETEN HABEN IMMER RECHT, 1922 r.

Tusz, akwarela, papier, 63 x 48 cm
Sygnowany ołówkiem l.d.: T.U w kółku | Witkacy | 1922 10/VI; śr. D.: Die Atleten haben | immer Recht Atleci zawsze mają rację
Na odwrocie oprawy nalepka wystawy w Muzeum Narodowym w Warszawie XII 1989 - II 1990

Ekspertyza Anny Żakiewicz Za ekspertyzą: Ta niezwykle interesująca kompozycja powstała w szczytowym momencie tzw. okresu formistycznego Witkacego i stanowi rzadki przykład malarstwa akwarelowego artysty, z którego zachowało się zaledwie kilka prac. (...) Jednak mimo całej swej niezwykłości, kompozycja "Die Atleten..." dobrze wpisuje się w jego twórczość. (...) Jeśli zaś chodzi o temat kompozycji "Die Atleten..." to odnosi się on przede wszystkim do niezwykle artystę interesujących, odwiecznych zmagań dwóch płci, przy czym - zgodnie z jego wielokrotnie wyrażanymi przekonaniami - na ogół działo się odwrotnie, to raczej kobiety gnębiły mężczyzn (np. w (...) kompozycjach "Szatan" czy "Kuszenie Adama" obie z 1920 r., w zbiorach MNW). Jednak i mężczyźni dochodzili często w tej sprawie do głosu, jak np. .w kompozycji "Nad przepaścią - Gwałt" z 1920 r. (w zbiorach MNK), a zwłaszcza w tekstach literackich Witkacego, zwłaszcza w pisanej w latach dwudziestych powieści "Pożegnanie jesieni", gdzie sceny gwałtu i przemocy dokonywane przez mężczyzn są na porządku dziennym. Być może kompozycja "Die Atleten..." powstała też w związku z podpisanym 16 IV 1922 r. traktatem w Rapallo o ustanowieniu normalnych stosunków dyplomatycznych i gospodarczych między Rosją a Niemcami. Witkacy interesował się polityką międzynarodową, zdawał sobie sprawę ze słabości Polski położonej między tymi dwiema potęgami, przed którymi - zwłaszcza po doświadczeniach I wojny światowej - czuł uzasadnioną obawę, której wielokrotnie dawał wyraz w swoich tekstach literackich i listach. Omawiana praca może być również przewrotną metaforą tych niepokojów połączoną z przekonaniem, że silniejsi zawsze wygrywają.
Kompozycja "Die Atleten..." uczestniczyła w wielkiej monograficznej wystawie artysty - "Stanisław Ignacy Witkiewicz 1885 - 1939. Dzieło malarskie" XII 1989 - II 1990 w Muzeum Narodowym w Warszawie (przygotowanej przez dr Irenę Jakimowicz przy współpracy Anny Żakiewicz), choć zbyt późno została odkryta, by uwzględnił ją katalog całego malarskiego oeuvre`u artysty wydany z jej okazji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WITKACY - WITKIEWICZ Stanisław Ignacy
WITKIEWICZ Stanisław Ignacy zw. Witkacy, syn Stanisława
Syn Stanisława - malarza, krytyka i pisarza. Pseudonim artystyczny - Witkacy. Znany bardziej ze swoich dokonań na polu literatury i dramatu. wychowanek carskiego Korpusu Paziów w Petersburgu. Oficer gwardii carskiej w I wojnie światowej. W 1914 roku odbył długą podróż, ekspedycję naukową do Australii wraz z Bronisławem Malinowskim. Wychowany w aurze modernizmu w Krakowie i Zakopanem. Teoretyk sztuki, formista, współpracownik "Zwrotnicy", twórca teorii "Czystej Formy" - "....wartość dzieła sztuki nie zależy od uczuć życiowych w nim zawartych ani od doskonałości odtworzenia przedmiotów, a jedynie polega na jednolitości konstrukcji czystych elementów formalnych" Uważał, że twórczość artystyczna jest sposobem wyrażenia "Uczucia metafizycznego". Do połowy lat 20. tworzy malarskie fantazje, które dziś można określić jako pośrednie między modernizmem a surrealizmem. Od tego też czasu uprawia głównie twórczość literacką, która przyniosła mu z czasem światową sławę.
Tworzył prace malarskie w pracowni portretowej, gdzie obowiązywał cennik i wzory do zamówienia kolejnych "odejść" od realizmu portretowanej osoby na rzecz jej artystycznej wizji ekspresjonistycznej. Twórczość portretowa Witkacego była przez długi czas odbierana jako ekstrawagancja artystyczna i osobliwość. Weryfikację i potwierdzenie geniuszu artysty przyniosły następne lata. W 1983 roku wielki sukces w Paryżu miała jego wystawa w Centre Georges Pompidou. Artysta zginął tragicznie w 1939 roku. Popełnił samobójstwo w obliczu sowieckiego najazdu na Polskę, który potraktował jako koniec cywilizacji.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl