Olej, płótno 55 x 103 c, Sygnowany p. d.: beżowym olejem: WACŁAW PAWLISCHAK
Uczył się w warszawskiej Klasie Rysunkowej W. Gersona, w latach 1881-85, studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, kolejno u W. Łuszczkiewicza, F. Cynka i J. Matejki, "którego był ulubieńcem i faworytem", w 1885 w monachijskiej pracowni J. Brandta, a rok później u paryskiego malarza A. E. Carolus-Durana. Zamieszkał na stałe w Warszawie, skąd wyprawiał się w liczne podróże egzotyczne, w 1892 do północnej Afryki (Algierii, Tunisu, Maroka), w 1893 do Albanii i Dalmacji, 1895 do krajów bliskiego Wschodu, Egiptu, Iranu, Iraku i Turcji, w 1898 na Kaukaz i Krym. Był malarzem scen batalistycznych i wschodnich. Zafascynowany orientem, miał kolekcję wschodniej broni i tkanin, uważał się za znawcę tematu. Jego obrazy charakteryzuje wielka biegłość w oddaniu urody i żywiołowości koni, barwność orientu i doskonała obserwacja detali, takich jak specyficzne stroje czy architektura. Romantyczny wizerunek postaci Pawliszaka podsyca aura jego tragicznej śmierci, został on zastrzelony przez rzeźbiarza X. Dunikowskiego. Prezentowana scena, sądząc po charakterystycznych strojach ukazanych na nim mężczyzn, rozgrywa się w Albanii (por. Pochód weselny w Albanii, w: Katalog wystawy Wacława Pawliszaka, Pałac Sztuki Warszawa Listopad 1924). Sygnaturą: Pawlischak podpisywał artysta swoje prace wykonywane w Tunisie i Rzymie w 1894: Venceslas de Pawlischak, 1892 Tunis 1893 Roma. Omawiany obraz powstał zapewne po 1893, kiedy Pawliszak wyjechał do Dalmacji i Albanii, przebywał wówczas dłużej w Skutarii.
PAWLISZAK Wacław
jJako dziecko uczył się rysunku u Wojciecha Gersona w warszawskiej Klasie Rysunkowej, a jako czternastolatek rozpoczął studia w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie. Utalentowany chłopiec był ulubionym uczniem Jana Matejki. Krótko uczył się także w Monachium u Józefa Brandta i w Paryżu. Wiele podróżował, m.in. na Wschód, w którym „rozmiłował się do fanatyzmu”. Zginął tragicznie zastrzelony przez rzeźbiarza Xawerego Dunikowskiego. Malował nieliczne portrety i pejzaże, a głównie obrazy historyczne i batalistyczne z dziejów wojen polskich w XVII wieku. Pracował nad Pocztem królów polskich, wykonywał ilustracje do czasopism i książek, w tym do Pana Tadeusza Adama Mickiewicza i Beniowskiego Juliusza Słowackiego oraz wiedeńskiego wydania Baśni z tysiąca i jednej nocy. W polskich zbiorach muzealnych dzieł artysty jest niewiele, większa ich liczba znajduje się w zbiorach prywatnych.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl