Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
NIESIOŁOWSKI Tymon | Śpiewaczka, 1932 r.

Tymon NIESIOŁOWSKI (1882 - 1965)

Śpiewaczka, 1932 r.

olej/płótno, 80 x 65 cm
sygnowany l.d.: `Tymon`
ODWROCIE:
- papierowa naklejka wystwowa z opisem obrazu: `19. T. NIESIOŁOWSKI | SINGER | POLAND`
- papierowa naklejka depozytowa z Muzeum Narodowego w Warszawie z numerem `1715`
- odręcznie opisany numerem depozytowym na blejtramie i na ramie

WYSTAWIANY:
- Salon Wiosenny Rytmu, IPS, maj 1932, s. 24, nr 68
- Wystawa polskiej sztuki współczesnej, Moskwa 1933, s 24, nr 127
- Wystawa polskiej sztuki współczesnej, Ryga 1934, s. 37, nr 113
- Wystawa polskiej sztuki współczesnej, Tallin 1934, s. 21, nr 57
- Tymon Niesiołowski, Muzeum Narodowe, Warszawa 1982, nr 27
- Rytm, Muzeum Narodowe, Warszawa 2001, s. 191, nr 167
- Ekspozycja stała (depozyt), Muzeum Narodowe, Poznań 2002‐2005
- Tymon Niesiołowski, Wystawa monograficzna, Muzeum Okręgowe Toruń 2005, s. 207, nr 176
LITERATURA:
- dr Stefania Zahorska, Dzieje malarstwa polskiego, Wiedza o Polsce, Warszawa 1932, nr 198, s. 190
- Sztuki Piękne, 1934, nr 2, s. 76
- Małgorzata Geron, Tymon Niesiołowski - życie i twórczość, Warszawa 2004, reprodukcja nr 61
- Wielka encyklopedia malarstwa polskiego, Warszawa 2011, s. 444

Otwarta w maju 1932 roku wystawa Rytmu (wystawa, na której zaprezentowano "Śpiewaczkę" Tymona Niesiołowskiego) była jednym z najważniejszych wydarzeń artystycznych tego czasu. Wydaje się więc, że zanim przedstawimy obraz, należy krótko wyjaśnić artystyczny kontekst, w którym wkroczył on na scenę polskiej historii sztuki. Ekspozycja Rytmu z 1932 roku wzbudziła bowiem nie tylko ogromne zainteresowanie stołecznej publiczności, ale również prasową burzę. Szeroko komentowane wydarzenie spowodowało zaprzestanie dalszych wspólnych przedsięwzięć artystów zrzeszonych w grupie. Jeśli wierzyć Konradowi Winklerowi, z zamieszania wokół ekspozycji zwycięsko wyszło tylko dwóch malarzy, a stara gwardia nie spełniała pokładanych w niej oczekiwań. Krytyk pisał, że w 1932 roku honor Rytmu ratowali na wystawie jedynie Roman Kramsztyk i właśnie Niesiołowski "Droga", nr 7-8, s. 671-672). Niesiołowski wystawił na Salonie Wiosennym 1932 roku pięć prac: "Krajobraz", "Martwą naturę", "Kompozycję", "Motyw dekoracyjny" oraz "Śpiewaczkę". Krytyka do wszystkich odnosiła się bardzo entuzjastycznie. Artystę określano jako "malarza przedziwnego uroku, prawdziwego poetę" (P.G. Wiosenny Salon Rytmu, "Gazeta Warszawska" 1932, nr 160, s. 5). Zwracano uwagę na "wykwintną stylizację postaci kobiecych" (S. Podhorska-Okołów, Wystawa Rytmu,"Bluszcz" 21.05.1932, s. 11). Na tle innych artystów wystawiających w Instytucie Propagandy sztuki Niesiołowski mocno się wyróżniał. Decydowała o tym przede wszystkim konsekwencja działań malarza. Salon Wiosenny w 1932 roku zapamiętano bowiem jako czas rozmycia się klasycyzującego programu warszawskich artystów. Niesiołowski jako jeden z nielicznych nie uległ "artystycznemu rozprężeniu". Od chwili założenia Rytmu w lutym 1922 roku reprezentowany przez jego główne figury program estetyczny był stosunkowo spójny. Dziesięć lat później za sprawą Władysława Skoczylasa, kuratora Salonu w 1932 roku, doszło do załamania linii programowej grupy. W czasie organizacji wystawy Skoczylas wysunął tezę, że twórczość ugrupowania nie rozwijała się prawidłowo z powodu zatargu z Zachętą. Skoczylas odradzał ponadto młodym artystom zawiązywanie nowych stowarzyszeń i radził wstępować do Rytmu. W efekcie ugrupowanie straciło swój jasno określony klasycyzujący charakter. Rozmycie się profilu Rytmu spowodowało w 1932 roku lawinę niepochlebnych komentarzy. Jedną z nielicznych postaci, która ich uniknęła, był, jak już wspomniano, Tymon Niesiołowski.

Studiował w latach 1900-05 w krakowskiej ASP u J. Mehoffera, S. Wyspiańskiego i T. Axentowicza. W 1907-08, 1912 i 1928 podróżował do Monachium, Wiednia, Włoch i Paryża. Od 1905 r. mieszkał w Zakopanem, gdzie projektował wzory dla pracowni "Kilim". We jego wczesnej twórczości widoczne są wpływy secesji i malarstwa Paula Gauguina, później także Paula Cézanne`a i Augusta Renoir`a oraz Amadeo Modiglianiego. Używał czystych, intensywnych kolorów, postacie i przedmioty obrysowywał wyrazistym konturem. Od 1928 roku był profesorem na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie, a w latach 1945-60 na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Należał do Towarzystwa Sztuka Podhalańska, ugrupowania Rytm oraz do Grupy Toruńskiej. Malował najchętniej akty we wnętrzach, kąpiące się kobiety, postacie z cyrku i z commedia dell`arte, kwiaty oraz pejzaże i widoki miejskie. Tworzył także na zamówienie portrety, rysował pocztówki, zajmował się grafiką, rzeźbą, pisał dramaty, opowiadania i powieści.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
NIESIOŁOWSKI Tymon
Urodził się w 1882 r we Lwowie, zmarł w 1965 r w Toruniu. Studia w krakowskiej ASP pod kierunkiem J. Mehoffera, T. Axentowicza, i S. Wyspiańskiego. Pomiędzy 1905 a 1926 r mieszkał w Zakopanem. W 1908 r wziął udział w ostatniej wystawie Grupy Pięciu - młodopolskiego symbolizmu. Członek grupy Formiści, związał się ze Stowarzyszeniem Artystów Plastyków Rytm, uczestnik wystaw ugrupowań Awangarda i Nowa Generacja. Od 1928 praca dydaktyczna na Uniwersytecie Stefana Batorego w Wilnie. Po wojnie osiadł w Toruniu. Na Wydziale Sztuk Pięknych UMK kierował katedrą malarstwa sztalugowego. Ulubiony motyw malarstwa - akt we wnętrzu lub arkadyjskim pejzażu, malował też martwe natury.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl