olej/deska, 57 x 44 cm sygnowany l.d.: 'Tymon' obraz malowany dwustronnie, na odwrociu: Kwiaty w wazonie
W martwych naturach Tymona Niesiołowskiego jak chyba w żadnym innym uprawianym przez artystę gatunku widać ewolucję stylu. Na przestrzeni kilku dekad twórca przeszedł niezwykłą przemianę - od syntetyzmu i sztuki postimpresjonistycznej, poprzez Grupę Pięciu, Rytm i krakowski formizm, aż po indywidualną, łatwo rozpoznawalną formułę malarstwa. Prezentowany obraz odznacza się charakterystyczną płaską plamą, wyraźnym i szerokim konturem, stabilną, osiową kompozycją oraz wyciszoną kolorystyką - łączy więc w sobie cechy z kilku różnych etapów twórczości. Schemat kompozycyjny i stonowana kolorystyka sugerują związek obrazu z wczesnym okresem twórczości. Sposób operowania farbą i "komiksowy" kontur kojarzyć się mogą z kolei z dojrzałymi pracami Niesiołowskiego. Tę samą "podwójną" stylistykę zdradza olejny szkic ("Martwa natura z wazonem kwiatów i książką") znajdujący się na odwrociu obrazu. Pierwsze martwe natury Niesiołowskiego powstały podczas jego pobytu w Zakopanem (zamieszkał tam w 1905 roku). Na Podhalu młody artysta poznał Władysława Ślewińskiego. W jego pracowni oglądał przywiezione z Francji obrazy Paula Gauguina. Kilka lat później razem z Witkacym podziwiał prace Gauguina na wystawie w Wiedniu. To one - na równi z syntetyzmem Ślewińskiego - oddziałały na wczesny okres jego twórczości. Stopniowo Niesiołowski odchodził jednak od imitowania formalnej strony prac swoich mistrzów. W jego sztuce wyraźnie widać jednak konsekwencje myślenia o obrazie, którego nauczył się od Ślewińskiego i Gauguina. Niesiołowski unikał mimetyzmu i realistycznych iluzji, oscylował niekiedy na granicy typowego dla Szkoły Pont-Aven klauzonizmu. Kwiaty i przedmioty traktował wyrazowo i nastrojowo - niemal jak portretowane indywidualności - przez co stworzone przez artystę martwe natury odznaczają się niezwykłym napięciem i ekspresją. Takie kompozycje Niesiołowski wystawiał w pierwszym okresie głównie na wystawach krakowskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych. Ikonografię tych dzisiaj w większości zaginionych prac znamy głównie ze spisów katalogowych. Niesiołowski, tak jak Ślewiński, malował jaskry, irysy, mieszane bukiety. Jeden z takich mieszanych bukietów wystawił w TPSP w Krakowie w 1912 roku - czy był to obraz tożsamy z prezentowaną w naszym katalogu pracą, trudno powiedzieć, bowiem katalog TPSP nie podaje wymiarów (Katalog wystawy TPSP w Krakowie, wrzesień 1912, poz. 83a, s. 12).
Studiował w latach 1900-05 w krakowskiej ASP u J. Mehoffera, S. Wyspiańskiego i T. Axentowicza. W 1907-08, 1912 i 1928 podróżował do Monachium, Wiednia, Włoch i Paryża. Od 1905 r. mieszkał w Zakopanem, gdzie projektował wzory dla pracowni "Kilim". We jego wczesnej twórczości widoczne są wpływy secesji i malarstwa Paula Gauguina, później także Paula Cezanne'a i Augusta Renoir'a oraz Amadeo Modigliani'ego. Używał czystych, intensywnych kolorów, postacie i przedmioty obrysowywał wyrazistym konturem. Od 1928 roku był profesorem na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie, a w latach 1945-60 na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Należał do Towarzystwa Sztuka Podhalańska, ugrupowania Rytm oraz do Grupy Toruńskiej. Malował najchętniej akty we wnętrzach, kąpiące się kobiety, postacie z cyrku i z commedia dell'arte, kwiaty oraz pejzaże i widoki miejskie. Tworzył także na zamówienie portrety, rysował pocztówki, zajmował się grafiką, rzeźbą, pisał dramaty, opowiadania i powieści.
NIESIOŁOWSKI Tymon
Urodził się w 1882 r we Lwowie, zmarł w 1965 r w Toruniu. Studia w krakowskiej ASP pod kierunkiem J. Mehoffera, T. Axentowicza, i S. Wyspiańskiego. Pomiędzy 1905 a 1926 r mieszkał w Zakopanem. W 1908 r wziął udział w ostatniej wystawie Grupy Pięciu - młodopolskiego symbolizmu. Członek grupy Formiści, związał się ze Stowarzyszeniem Artystów Plastyków Rytm, uczestnik wystaw ugrupowań Awangarda i Nowa Generacja. Od 1928 praca dydaktyczna na Uniwersytecie Stefana Batorego w Wilnie. Po wojnie osiadł w Toruniu. Na Wydziale Sztuk Pięknych UMK kierował katedrą malarstwa sztalugowego. Ulubiony motyw malarstwa - akt we wnętrzu lub arkadyjskim pejzażu, malował też martwe natury.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl