olej/płótno, 65 x 50 cm sygnowany p.śr.: `Tymon` na krośnie nalepka z autorskim tekstem pisanym atramentem: ` Tymon Niesiołowski | "Dziewczynka | z kwiatem" | olej - 65 x 60 cm`, nalepka wystawy w CBWA w Warszawie. Pomyłka artysty, który niewłaściwie określił wymiary obrazu, spowodowała późniejsze błędne zapisy w katalogach
WYSTAWIANY: - Polské Současné Výtravné Umění, Výstavní Siň Paláce Dunaj, Praga 1958 [Děvče s kwětinou] - Tymon Niesiołowski, Wystawa malarstwa, ZPAP, CBWA Warszawa 1960 LITERATURA: - Polské Současné Výtravné Umění, Výstavní Siň Paláce Dunaj, Praga 1958, s. nlb., nr kat. 31 [Děvče s kwětinou] - Tymon Niesiołowski, Wystawa malarstwa, ZPAP, CBWA Warszawa 1960, s. nlb. - 1000 arcydzieł malarstwa polskiego, Warszawa 2009, s. 417 - Wielka encyklopedia malarstwa polskiego, Warszawa 2011, s. 188
Według Joanny Pollakówny lata 50. to w twórczości Tymona Niesiołowskiego "najszczęśliwsza epoka", w której powstaje "cała seria obrazów czystych, wyważonych, spokojnie pewnych siebie w swojej prostocie". "Niesiołowskiego - pisze historyczka sztuki - w dojrzałej formie twórczości cechuje doskonałe poczucie swobody w wyborze malarskich środków. Źródłem tej swobody jest przede wszystkim doskonale opanowane rzemiosło (...). Niesiołowski jest malarzem płodnym, chętnie powracającym do ulubionych wątków. Są tu również rysowane ciemnym, klarownym konturem postacie dziewczęce. (...). Niesiołowski z upodobaniem bawi się rozpętywaniem i natychmiastowym okiełznywaniem kakofonii kompozycji. Ta bujność, radość malowania sprawia, że niektóre obrazy Niesiołowskiego z jego najszczęśliwszej epoki wydają się jak gdyby przeładowane, zbyt wielomówne. Ze łakomie wszystko w nich usiłuje pomieścić (...). Ale jest to łakomstwo smakosza, znawcy sztuki malowania, miłośnika wielkiego malarstwa europejskiego, który nie waha się przed parafrazą "Śpiącej Wenus" Giorgionega (...), którego stać równocześnie na kompozycje ciche i lakoniczne, jak niektóre z pięknych martwych natur (...), jak niektóre portrety. Bo i w ciszy malarskiej, w ascezie, kryje się radość malowania. Może właśnie w mistrzostwie ostrożnie i trafnie uchwyconego tonu ukrywa się radość najgłębsza". "Czy jest kres takiej radości?" (J. Pollakówna, Tymon Niesiołowski 1882-1965, katalog wystawy [wstęp], Muzeum Narodowe w Warszawie 1982, s. 11-13).
Studiował w latach 1900-05 w krakowskiej ASP u Józefa Mehoffera, Stanisława Wyspiańskiego i Teodora Axentowicza. W 1907-08, 1912 i 1928 podróżował do Monachium, Wiednia, Włoch i Paryża. Od 1905 roku mieszkał w Zakopanem, gdzie projektował wzory dla pracowni "Kilim". We jego wczesnej twórczości widoczne są wpływy secesji i malarstwa Paula Gauguina, później także Paula Cezanne`a i Augusta Renoir`a oraz Amadeo Modigliani`ego. Używał czystych, intensywnych kolorów, postacie i przedmioty obrysowywał wyrazistym konturem. Od 1928 roku był profesorem na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie, a w latach 1945-60 na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Należał do Towarzystwa Sztuka Podhalańska, ugrupowania Rytm oraz do Grupy Toruńskiej. Malował najchętniej akty we wnętrzach, kąpiące się kobiety, postacie z cyrku i z commedia dell`arte, kwiaty oraz pejzaże i widoki miejskie. Tworzył także na zamówienie portrety, rysował pocztówki, zajmował się grafiką, rzeźbą, pisał dramaty, opowiadania i powieści.
NIESIOŁOWSKI Tymon
Urodził się w 1882 r we Lwowie, zmarł w 1965 r w Toruniu. Studia w krakowskiej ASP pod kierunkiem J. Mehoffera, T. Axentowicza, i S. Wyspiańskiego. Pomiędzy 1905 a 1926 r mieszkał w Zakopanem. W 1908 r wziął udział w ostatniej wystawie Grupy Pięciu - młodopolskiego symbolizmu. Członek grupy Formiści, związał się ze Stowarzyszeniem Artystów Plastyków Rytm, uczestnik wystaw ugrupowań Awangarda i Nowa Generacja. Od 1928 praca dydaktyczna na Uniwersytecie Stefana Batorego w Wilnie. Po wojnie osiadł w Toruniu. Na Wydziale Sztuk Pięknych UMK kierował katedrą malarstwa sztalugowego. Ulubiony motyw malarstwa - akt we wnętrzu lub arkadyjskim pejzażu, malował też martwe natury.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl