olej/płótno, 64,5 x 81,2 cm sygnowany l.d.: `Tymon` oraz p.śr.: `ANTYGONA` na odwrociu fragmentarycznie zachowana papierowa nalepka wystawowa z TPSP w Krakowie
WYSTAWIANY: - Tymon Niesiołowski, wystawa retrospektywna, marzec-kwiecień 1967, TPSP w Krakowie - Tymon Niesiołowski, październik-listopad 1982, Muzeum Narodowe w Warszawie LITERATURA: - katalog wystawy Tymon Niesiołowski, październik-listopad 1982, MNW, Warszawa 1982, poz. 155, s. 70
Dla Niesiołowskiego, podobnie jak dla wielu innych polskich artystów, bohaterstwo i moralna siła człowieka wobec Zagłady stały się w okresie powojennym istotnym tematem sztuki. Prezentowana "Antygona" stanowi obok ikonicznej "Elektry" Kowarskiego (Muzeum Narodowe, Warszawa) wybitny przykład mierzenia się z tą trudną i na przełomie lat 50. i 60. ciągle bolesną i aktualną tematyką. Artysta w swojej kompozycji ukazał bohaterkę tragedii Sofoklesa, Antygonę opłakującą ciało brata, Polinejkesa. W greckim dramacie wspomniany epizod nie był inscenizowany - był jedynie wzmiankowany przed publicznością w dialogach, tak by na scenie uniknąć obrazowania makabry. Niesiołowski postępuje wbrew antycznej poetyce i wystawia na widok publiczny ludzkie cierpienie w jego najczystszej formie. Artysta w twórczy sposób wykorzystał ikonografię piety i opłakiwania, bazując przede wszystkim na kameralnych obrazach włoskiego renesansu (np. "Piecie" Giovanniego Belliniego z weneckiej Akademii). Obraz powstał w dojrzałej fazie twórczości Niesiołowskiego i zdradza charakterystyczny dla artysty styl. Dla wielu historyków sztuki - jak np. dla Joanny Pollakówny - późny okres Niesiołowskiego jest ukoronowaniem jego twórczych poszukiwań.
Studiował w latach 1900-05 w krakowskiej ASP u J. Mehoffera, S. Wyspiańskiego i T. Axentowicza. W 1907-08, 1912 i 1928 podróżował do Monachium, Wiednia, Włoch i Paryża. Od 1905 r. mieszkał w Zakopanem, gdzie projektował wzory dla pracowni "Kilim". We jego wczesnej twórczości widoczne są wpływy secesji i malarstwa Paula Gauguina, później także Paula Cézanne`a i Augusta Renoir`a oraz Amadeo Modigliani`ego. Używał czystych, intensywnych kolorów, postacie i przedmioty obrysowywał wyrazistym konturem. Od 1928 roku był profesorem na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie, a w latach 1945-60 na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Należał do Towarzystwa Sztuka Podhalańska, ugrupowania Rytm oraz do Grupy Toruńskiej. Malował najchętniej akty we wnętrzach, kąpiące się kobiety, postacie z cyrku i z commedia dell`arte, kwiaty oraz pejzaże i widoki miejskie. Tworzył także na zamówienie portrety, rysował pocztówki, zajmował się grafiką, rzeźbą, pisał dramaty, opowiadania i powieści.
NIESIOŁOWSKI Tymon
Urodził się w 1882 r we Lwowie, zmarł w 1965 r w Toruniu. Studia w krakowskiej ASP pod kierunkiem J. Mehoffera, T. Axentowicza, i S. Wyspiańskiego. Pomiędzy 1905 a 1926 r mieszkał w Zakopanem. W 1908 r wziął udział w ostatniej wystawie Grupy Pięciu - młodopolskiego symbolizmu. Członek grupy Formiści, związał się ze Stowarzyszeniem Artystów Plastyków Rytm, uczestnik wystaw ugrupowań Awangarda i Nowa Generacja. Od 1928 praca dydaktyczna na Uniwersytecie Stefana Batorego w Wilnie. Po wojnie osiadł w Toruniu. Na Wydziale Sztuk Pięknych UMK kierował katedrą malarstwa sztalugowego. Ulubiony motyw malarstwa - akt we wnętrzu lub arkadyjskim pejzażu, malował też martwe natury.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl