Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
SZYNDLER Pantaleon | Odaliska, 1876 r.

Pantaleon SZYNDLER (1846-1905)

Odaliska, 1876 r.

olej/płótno, 100,5 x 54 cm
sygnowany p.d.: 'P.Szyndler | 76'

POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Polska
- kolekcja prywatna, Francja

Bohaterkami obrazów Szyndlera były w ostatniej ćwierci XIX wieku przede wszystkim odaliski, hurysy, niewolnice, sułtanki, córy persji i inne roznegliżowane mieszkanki tureckich haremów. Tematyka tej sztuki nie wynika jednak (tylko) z erotycznych obsesji artysty, ale wiąże się z szerszym fenomenem kultury artystycznej tego czasu: orientalizmem. Zainteresowanie kulturą Wschodu było w czasach Szyndlera właściwie powszechne. Ekspansja kolonialna mocarstw europejskich na Wschodzie, przede wszystkim w Egipcie i krajach Magrebu dała o sobie znać z całą mocą w malarstwie - przez cały wiek XIX, od czasów słynnej kampanii Napoleona malarze chętnie jeździli do krajów arabskich uwieczniając tamtejsze pejzaże, architekturę, kostiumy, typy etnograficzne, czy - jak Szyndler - snując fantazje na temat prywatnej strony życia muzułmańskich bogaczy. Oczywiście, można powiedzieć, że orientalizm przybierał niekiedy charakter na poły pornograficzny (lub niemal masochistyczny jak np. na słynnym obrazie Żmurki, "Z rozkazu padyszacha", na którym widzimy nagie ciało niewolnicy uduszonej z rozkazu jej okrutnego kochanka). Zazwyczaj jednak erotyzm wizerunków hurys jest "oswojony" i łagodny. Z takim buduarowym modusem mamy do czynienia właśnie w malarstwie Szyndlera. Artysta, zaliczany w poczet orientalistów późnego romantyzmu, zasłynął z prac o charakterystycznych tytułach: "Hurysa", "Turczynka", "Dramat w seraju", "Przed kąpielą" (w dwóch wersjach), "W haremie". Oglądamy na nich bardziej lub mniej śmiałe wizerunki młodych kobiet, niekiedy zupełnie rozebranych, czasem - jak na prezentowanym obrazie - ledwo odsłaniających swoje ciało. Dla "Odaliski" dobrym kontekstem jest znana z drzeworytu pod tym samym tytułem kompozycja z 1888 - reprodukowana w "Kłosach" (1888, półrocze II, s. 248-249). Widzimy na niej stojącą na tygrysiej skórze półnagą dziewczynę. Modelka znajduje się w wyłożonym marmurami pałacowym wnętrzu, ma na sobie bogaty wschodni strój i uśmiecha zalotnie do widza. Innym kontekstem dla pracy może być "portret Matyldy Godebskiej" z 1881 roku, ukazujący ją w stroju wschodnim - ze złotymi bransoletami i w przypominającej szal tunice (obraz zachował się niestety tylko jako fragment, obecnie w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie).
Kształcił się w warszawskiej Klasie Rysunkowej pod kierunkiem Rafała Hadziewicza. Dzięki stypednium Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych kontynuował studia za granicą. W latach 1870-1873 studiował w Akademii w Monachium u Alexandra Strähubera, później w Akademii Św. Łukasza w Rzymie u Luigi Cohetti'ego, a w latach 1874 - 1875 w Paryżu (École des Beaux-Arts) był uczniem Alexandra Cabanela. Po powrocie do Polski osiadł w Warszawie (1885 - 1894), następnie mieszkał w Częstochowie, gdzie pracował na Jasnej Górze i prowadził własną szkołę malarską. Jego obraz 'Ewa' otrzymał honorową wzmiankę na Wystawie Powszechnej w Paryżu w 1889 roku.


Podatki i opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl