Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
PANEK Jerzy | Wściekły pies, 1960 r.

Jerzy PANEK (1918-2001)

Wściekły pies, 1960 r.

drzeworyt/papier, 55 x 70 cm
u dołu ołówkiem: `Ep. d`artiste | Wściekły pies | Panek 1960.`
na odwrociu opisany: `Jerzy Panek | Le chien engrage, 1960 | grvure sur bois, 50 x 65

LITERATURA:
Jerzy Panek. Werkvereichnis der graphischen Arbeiten 1939-1993, pod red. Dieter Burkamp, Kerber Verlag 1995, reprodukowany.

"Świetnie charakteryzowane są postaci zwierząt: zaokrąglona zwalistość słonia czy posępność wściekłego psa. Artyzm Panka leży w tym, że w bohaterach swoich drzeworytów potrafi wyrazić cechy i nastroje, dla których postać jest tylko pretekstem: symbolem pasji, cierpienia, żywotności, uczucia."
Jerzy Panek, oprac. Jerzy Olkiewicz, Wydawnictwo Artystyczno-Graficzne RSW "Prasa", Warszawa 1962.
"Rzadko zdarza się tak bezpośredni związek między osobowością artysty, a charakterem jego pracy. Drzeworyty Panka - dosadne, lakoniczne , pełne decyzji i pełne ukrytego dramatyzmu, są naturalne i pozbawione pozy; urzekające w swojej szczerości, bezpośrednie jak odcisk dłoni. Okrągła sylwetka Panka, sylwetka zapaśnika w traperskim stroju narzuca im swoje piętno, rozmach cięcia i pasję. (...) Grafika Panaka ma dźwięk. Ten dźwięk - zdecydowany wyraz i klarowność drzeworytu wynika z naturalności jego powstawania. Panek jest przykładem artysty świadomie odcinającego się od jakiejkolwiek teorii, odrzucającego hamulce i plastyczną poprawność nabytą w Akademii.
(...) Panka frapuje technika cięcia drzeworytu, frapuje technika jego odbijania. Praca przy drzeworycie, jak w rzeźbie, polega na odejmowaniu. Każde cięcie przynosi ubytek materii drewna. Grafik jest odpowiedzialny za każdy najdrobniejszy ruch. Tajemnicą techniki Panka jest doprowadzenie deski drzeworytu do stanu, kiedy w zasadzie nic już nie można odjąć bez szkody dla kompozycji: oszczędność i lakoniczność kompozycji zostaje doprowadzona do maksimum. Szerokie, odważne cięcia określające linię, cięcia poprzeczne określające kreski i punkty, tak typowe dla grafiki Panka, tworzą specjalną siatkową fakturę. Jej tło, główny element czytelny na odbitce - to biel, agresywna płachta bieli podrażniona przecinkami kresek. Wyczucie ważności bieli, zarysowanie jej kreską urywaną, jak na taśmie alfabetu Morse’a; zadrukowanie czcionką czarnych, zrytmizowanych znaków - to indywidualne cechy grafiki Panka."
Jerzy Panek, oprac. Jerzy Olkiewicz, Wydawnictwo Artystyczno-Graficzne RSW "Prasa", Warszawa 1962.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
PANEK Jerzy
Urodził się w 1918 r w Tarnowie. Zmarł w styczniu 2001 r w Krakowie. Studia rozpoczął w 1937 r w Instytucie Sztuk Plastycznych w Krakowie na Wydziale Grafiki pod kierunkiem Andrzeja Jurkiewicza i Władysława Jarockiego. W czasie okupacji kontynuował studia w Kunstgewerbeschule (do 1942). Po wojnie w latach 1945-48 kontynuował naukę na Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie u Eugeniusza Eibischa i Zbigniewa Pronaszki. Uprawiał grafikę, malarstwo i drzeworyt, w którym osiągnął prawdziwe mistrzostwo. W latach 60-tych powstały najsłynniejsze cykle drzeworytnicze: Autoportrety, Kobiety obłąkane, Pastuchy, Pasterki, Latawce, Chorągwie, i Próby portretów Józefa Gielniaka. Olejne autoportrety zostały pokazane na wystawie Polaków portret własny w 1979 r. W 1983 r powstają ostatnie drzeworyty. Artysta maluje pastelami, rysuje wykonuje akwaforty. Był członkiem międzynarodowych stowarzyszeń twórczych m.in. : XYLON. Wielokrotnie wystawiany i nagradzany - Złoty Medal na Międzynarodowym Triennale Grafiki w New Delhi 1971, Nagroda im. Jana Cybisa 1988 r. Prace w zbiorach muzealnych w Polsce, USA, Japonii, Wielkiej Brytanii a także w zbiorach prywatnych na całym świecie.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 10 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl