olej, tektura; 16,5 x 12,5 cm; sygn. l. d.: JAN STANISŁAWSKI
Autorstwo obrazu potwierdzone przez p. Elżbietę Charazińską, byłą kustosz Galerii Malarstwa Polskiego w Muzeum Narodowym w Warszawie. "Rzeczony obraz jest szeroko rozmalowanym studium z natury, przetworzonym przez artystę w syntetyczną wizję fragmentu opustoszałego w letnie popołudnie włoskiego miasta z monumentalną architekturą przesłaniającą niebo. Zakomponowany przy użyciu skromnych środków wyrazu, odznacza się dążnością do maksymalnego uproszczenia kształtów przez eliminację szczegółów, znakomicie też oddaje tajemniczy nastrój miejsca pozbawionego obecności człowieka. Główną rolę w tej kompozycji odgrywa światło, które dematerializuje potężną kamienną bryłę i wibrując w bogactwie jej rzeźbiarskich detali, poddaje je odrealnieniu. Malowany jest cienko rozprowadzaną farbą na tekturze bez podkładu, z wykorzystaniem jej naturalnego koloru w gamie barwnej całości. Powierzchnia obrazu ma nieznacznie różnicowaną fakturę zbudowaną z lekkich, swobodnie prowadzonych pionowych, poziomych, bądź ukośnych pociągnięć pędzla, którego dukt jest miejscami odciśnięty w warstwie farby. [...] W bogatej twórczości Stanisławskiego motywy włoskie, podejmowane w licznych podróżach, poczynając od 1893 roku, występują najczęściej w latach 1902-1904. Po analizie zastosowanego w tym obrazie warsztatu, wydaje się uprawnione datowanie na rok 1903, gdy malarz zawędrował do Sieny." (fragment ekspertyzy E. Charazińskiej, z 20 stycznia 2014 r.)
STANISŁAWSKI Jan
Skończył studia matematyczne na Uniwersytecie Warszawskim oraz w Instytucie Technologicznym w Petersburgu. Malarstwa początkowo uczył się w Klasie Rysunkowej W. Gersona w Warszawie, następnie w latach 1884-1885 w Paryżu u E. Carolusa-Durana. W Paryżu mieszkał do 1895r. W tym czasie sam doskonalił swój warsztat artystyczny oraz zaprzyjaźnił się z J. Chełmońskim. Odbył wiele podróży m.in. do Włoch, Hiszpanii, Austrii i Czech. W 1895r. przebywał w Berlinie i współpracował z W. Kossakiem przy realizacji panoramy "Przejście przez Berezynę". W 1897r. zamieszkał w Krakowie, gdzie wykładał malarstwo krajobrazowe w SSP. Wprowadził metodę studiów plenerowych, która dała początek rozwoju tego gatunku malarstwa w sztuce polskiej w początku XX w. Był współzałożycielem TAP "Sztuka". Był głównym przedstawicielem polskiego modernizmu. Malował małe, nastrojowe, syntetyczne pejzaże o szerokiej plamie barwnej. Grafiką zajmował się na marginesie malarskich zainteresowań. Był jednym z ilustratorów "Chimery", projektował plakaty. Wykonywał głównie litografie barwne, czasem drzeworyty.
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji. Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
tel.: 22 818 94 68 tel. kom.: 506 122 445 e-mail:aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl