Akwaforta, sucha igła; wym.: 243 x 179 mm; nie sygn. Stan zachowania: rycina po konserwacji.
Kompozycja na podstawie obrazu Ferdinanda Bola, holenderskiego malarza, rysownika i grafika epoki baroku; dziś w zbiorach Princeton University Art Museum. Pośród artystów, na których sztuka Rembrandta wpłynęła najmocniej z pewnością wymienić należy jego ucznia -Ferdinanda Bola oraz wielkiego admiratora twórczości holenderskiego mistrza - Jana Piotra Norblina. Ferdinad Bol (1616-1680) w latach 1634-42 pracował w warsztacie Rembrandta w Amsterdamie, a w późniejszym okresie w pracach o tematyce historycznej i religijnej, pejzażach oraz licznych portretach z powodzeniem naśladował manierę mistrza. Jan Piotr Norblin (1745-1830) - francuski malarz, rysownik i grafik, w 1774 sprowadzony do Polski przez Czartoryskich, uważany jest nie tylko za jednego z najważniejszych malarzy okresu stanisławowskiego, ojca polskiego malarstwa rodzajowego, ale także prekursora grafiki artystycznej. E. Rastawiecki za H. Hillemacherem wskazuje na wyraźne inspiracje osiadłego w Polsce artysty: "Zapalony wielbiciel Rembrandta, pragnąc w pracach własnych rodzaj tamtego przypomnieć, przejął się uroczą wrażliwością, świetniejszą w dziełach sławnego Holendra, a dosięgną jej nieraz szczęśliwie. Cienie jego są silne i wybitne, światłocienia wielkiej równości i czystości tonów; postaci zajmujące i oryginalne, zwykle w strojach polskich lub wschodnich". Lit.: H. Hillemacher, Catalogue des Estampes de J.P. Norblin, Paris 1899, poz. 10-II, P. Smolik, Jan Piotr Norblin. Prace rytownicze, Łódź 1934, poz. 72; E. Rastawiecki, Słownik rytowników polskich, Poznań 1886, s. 200-201.
NORBLIN de la GOURDAINE Jan Piotr
Kształcił się w Paryżu u F.Casanovy oraz w Akademii Malarstwa i Rzeźby i École Royale des Eléves Protegés. Od 1772 pracował dla przebywającego wówczas za granicą księcia Adama Kazimierza Czartoryskiego, w 1774 wraz z nim przyjechał do Polski i pozostał tu aż do 1804. Przebywał w rezydencjach Czartoryskich w Warszawie i Powązkach oraz w Wołczynie. Doradzał księżnej Izabeli Czartoryskiej, a później także Helenie Radziwiłłowej przy projektowaniu parków w Powązkach, Arkadii i Nieborowie. Przed 1790 przeniósł się do Warszawy, gdzie nauczał w swej pracowni; do grona jego uczniów należeli, m.in A.Orłowski i M.Płoński. Pracował też na zlecenia króla Stanisława Augusta. W czasie insurekcji kościuszkowskiej przebywał w obozie powstańczym, malował bitwy i potyczki. Później ponownie pracował dla księcia Czartoryskiego w Puławach. W 1804 wrócił do Francji, w 1807 osiadł w Paryżu.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji. Organizator aukcji dolicza 15% opłatę do ceny sprzedaży.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl