Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
LEWANDOWSKA Danuta | Obraz nr 20, 1976 r.

Danuta LEWANDOWSKA (1927 Warszawa - 1977 Warszawa)

Obraz nr 20, 1976 r.

akryl, nić/płyta pilśniowa, 53 x 48 cm
opisany i datowany na odwrociu: '20/76'

Prezentowana praca pochodzi z dojrzałego okresu w twórczości Danuty Lewandowskiej: od 1974 roku artystka tworzyła swoje najsłynniejsze abstrakcyjne obrazy w duchu konstruktywizmu. Cykl ten liczy 134 prace. Fakt, że artystka postawiła na abstrakcję geometryczną można przypisać wpływowi Henryka Stażewskiego, z którym artystkę łączyła wieloletnia przyjaźń. Stażewski nazywał jej kompozycje "automatycznymi maszynami". Jednak malarstwo Lewandowskiej jest widocznie odrębne i raczej nietypowe dla polskiej awangardy - przede wszystkim dzięki inspiracjom zaczerpniętym z filozofii Dalekiego Wschodu. Kompozycje z tego cyklu opierają się na seriach cienkich strun przecinających przestrzeń. W przypadku prezentowanej pracy do tej podstawy kompozycyjnej dochodzi dominująca okrągła forma o rozpryśniętym konturze. Jej wibrujący kolor przyciąga wzrok do centrum płótna. Umieszczone w środku obrazu owale stanowią charakterystyczny motyw całego cyklu. Geometryczne kształty i jaskrawy kolor silnie oddziałują na wzrok odbiorcy, sugerując tym samym związek tego malarstwa z op-artem. Jednocześnie elementy prezentowanej kompozycji mogą przez swoją kaligraficzność przywodzić na myśl dalekowschodnie malarstwo.

Bożena Kowalska wyjaśnia, w jaki sposób obrazy Lewandowskiej wpływają na zmysły odbiorcy i doszukuje się filozoficznych źródeł wykorzystywanych przez nią form: "Kiedy pojawiają się rytmiczne, gęsto rozpięte nad powierzchnią obrazu struny, często z malowanym na nich kołem - zastępują niekiedy złudnie przestrzenny raster malowanych kropek rzeczywistą, drugą płaszczyzną obrazu. Zdarza się jednak także i tak, że jeden malarski obiekt Lewandowskiej zawiera wszystkie trzy warstwy przestrzenne: tło-podłoże, złudną płaszczyznę rastrową i trzecią z napiętych strun. W miarę przesuwania się widza, zmian kierunku padania i nasilenia światła, obrazy te ulegają nieustannym mutacjom. Pojawiają się w nich efekty nagłych błysków, ruchu, wibracji, prószenia światła i pulsowania świetlnych okręgów.

Te obrazy przeobrażają się ustawicznie i mówią o tym, że nic nie jest trwałe, nic wieczne i nic nie jest takie, jak się z pozoru wydaje. Nic nie jest dane na zawsze. Wszystko jest procesem. To niekonwencjonalne w naszej kulturze stanowisko jest charakterystyczne dla filozofii dalekowschodniej. Urzeczenie twórczością Lewandowskiej polega nie tylko na i może nawet nie przede wszystkim na wizualnych, estetycznych walorach jej prac. Intuicyjnie odczuwa się w nich wagę przekazywanego nam przez nią, choć utajonego przesłania. Wybór najczęściej występującego w jej obrazach koła czy okręgu nie był zapewne dyktowany tylko względami formalnymi, podobnie jak ograniczenie jej palety prawie wyłącznie do barw błękitu i czerwieni. Okrąg, kula - jako forma geometryczna, od czasów Platona uznana za najdoskonalszą- w astrologii i praktykach magicznych, od czasów prehistorycznych, w kulturach ludów azjatyckich, a potem germańskich, oznaczały symbol słońca, życia, ziemi. W sztuce tantrycznej okrąg symbolizuje wszechświat lub zarodek wszechrzeczy. Wiedząc, że Lewandowska interesowała się dalekowschodnią filozofią wolno przypuszczać, że po myśli i formy inspirujące jej sztukę sięgała także do tego źródła. W odwiecznej symbolice barw z kolei czerwień jest kolorem życia, miłości, ruchu, a błękit kolorem eteru, nieskończoności, czynnika duchowego. Gdy więc próbować odczytywać obrazy Lewandowskiej pod kątem ich znaczeń symbolicznych - nabierają one nowych, choć nigdy nie poznanych do końca i nigdy jednoznacznych sensów" (Bożena Kowalska [w:] Danuta Lewandowska, katalog wystawy indywidualnej, Ga Ga Galeria, [red.] Krystyna Czartoryska, Piotr Rogacz, Warszawa 2005, s. 10-11).

Danuta Lewandowska była malarką, architektką wnętrz, projektantką. W latach 1950-1955 studiowała na Wydziale Architektury Wnętrz warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Kształciła się pod kierunkiem Jerzego Sołtana i Kazimierza Nity. Od 1958 roku do śmierci wykładała na macierzystej uczelni. Od 1973 roku pracowała jako adiunkt w pracowni Kompozycji Brył i Płaszczyzn profesora Romana Owidzkiego na Wydziale Malarstwa, przemianowanej później na Pracownię Struktur i Działań Wizualnych. Jej twórczość, a także wspomniany malarski cykl, przerwała przedwczesna śmierć artystki w 1977 roku.

Malarka, architekt wnętrz, projektant. Absolwentka warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Studiowała w latach 1950-55 pod kierunkiem J. Sołtana i K. Nity na Wydziale Architektury Wnętrz. Dyplom otrzymała w 1955 roku. Od 1958 do śmierci wykładała na warszawskiej ASP. Od 1973 roku adiunkt w pracowni Kompozycji Brył i Płaszczyzn profesora R. Owidzkiego na Wydziale Malarstwa, przemianowanej później na Pracownię Struktur i Działań Wizualnych. Funkcjonowała w środowisku intelektualnym czołowych polskich twórców, pozostawała w wielkiej przyjaźni z Henrykiem Stażewskim.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
LEWANDOWSKA Danuta

Malarka, architekt wnętrz, projektant. W 1955 uzyskała dyplom w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Od 1958 roku wykładowca na rodzimej uczelni. Od 1973 roku adiunkt w pracowni Kompozycji Brył i Płaszczyzn profesora R. Owidzkiego na Wydziale Malarstwa. Projektowała tkaniny i wnętrza. Funkcjonowała w środowisku intelektualnym czołowych polskich twórców, pozostawała w przyjaźni z Henrykiem Stażewskim. Apogeum twórczości przypada na lata 1974 – 1977. Z tego okresu pochodzi kilkadziesiąt kompozycji, w których przed powierzchnią obrazu, artystka umieszcza kolejną płaszczyznę z naciągniętych i pomalowanych nylonowych i  metalowych strun. Jej twórczość charakteryzuje się odkrywczym podejściem do zagadnień przestrzeni i ruchu w obrazie.

Prace w zbiorach: Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Sztuki Łódź, Galeria w Chełmie, Jacques Baruch Galery Chicago, E. Pappe Galery Los Angeles, galerie i kolekcje prywatne w kraju i za granicą.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl