7 ILUSTRACJI DO POWIEŚCI "W PUSTYNI I W PUSZCZY" H. SIENKIEWICZA
1)kredka/papier, 36,5 x 23 cm, sygnowany p. d.: `ADAM | STYKA`, opis l. d.: `Przez czas jakiś łodzie płynęły w milczeniu` oraz p. d.: `4. Przeprawa łodzi do Omduranu`; 2)kredka, pastel, gwasz/papier, 36 x 23 cm (w świetle passe - partout), sygnowany p. d.: `ADAM | STYKA` oraz l. d.: `16. Bitwa w nocy`; 3) pastel, kredka/papier, 36 x 23,5 cm (w świetle passe - partout), sygnowany p. d.: `ADAM | STYKA` oraz u dołu: `12. Zbliżanie się Stasia do namiotu | Lindego`; 4) ołówek/papier, 6,5 x 15 cm, sygnowany p. d.: `ADAM | STYKA` oraz u dołu: `XXXIX Taniec starych murzynek`; 5) kredka/papier, 10 x 17 cm, sygnowany p. d.: `ADAM | STYKA` orazu dołu: `36. XXIV. Dwa lwy żrą konia`; 6) kredka/papier, 7 x 16 cm, sygnowany p. d.: `ADAM | STYKA` oraz l. d.: `AS` i u dołu: `41. XXXVIII Kobiety pracujące w polu`; kredka/papier, 9 x 16 cm, sygnowany p. d.: `ADAM | STYKA` oraz l. d.: `AS` i u dołu: `27. XII. Powrót arabów z wielbłądzicą`
Adam Styka pochodził ze znanej rodziny artystów malarzy. Był młodszym bratem Tadeusza Styki (1889-1954), uznanego portrecisty i animalisty oraz synem Jana Styki (1858-1925) znanego malarza historycznego, religijnego, portrecisty i współtwórcy licznych panoram (m.in. Bitwy pod Racławicami, Golgoty, Panoramy siedmiogrodzkiej), który był też jego pierwszym nauczycielem rysunku. Studiował początkowo matematykę i inżynierię a następnie rozpoczął studia artystyczne w École Nationale des Beaux Arts w Paryżu (1908-12). Malował przede wszystkim sceny rodzajowe, ale po wielokrotnych podróżach do Algieru, Tunisu, Maroka i Egiptu tematykę jego obrazów zdominowały nasycone barwami i ostrym światłem pejzaże i typy orientalne. Zajmował się również ilustracją książkową, m.in. zilustrował W pustyni i w puszczy oraz Quo vadis? Henryka Sienkiewicza.
Swoje prace prezentował przede wszystkim za granicą, ale w okresie międzywojennym wystawiał również w kraju, m.in. w warszawskiej Zachęcie gdzie obrazy artysty zyskały duże uznanie i licznych nabywców.
Po drugiej wojnie światowej zamieszkał w Stanach Zjednoczonych skąd odbywał podróże na południe do Meksyku i Arizony, a tamtejsze pejzaże i typy mieszkańców znalazły odzwierciedlenie w tematyce jego obrazów. Malował też wówczas dużo obrazów religijnych. Obraz Słodkie chwile jest nieco zmniejszoną wersją dzieła o tym samym tytule, które było ostatnio zaprezentowane na wystawie "Orientalizm w malarstwie, rysunku i grafice …" w Muzeum Narodowym w Warszawie (por. Orientalizm w malarstwie, rysunku i grafice w Polsce w XIX i w 1. poło-wie XX wieku, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2008, s.220).
Obrazy przedstawiające piękne młode kobiety w objęciach śmiejących się Arabów noszące najczęściej tytuły Zaloty, Flirt, Idylla, Zakochani itp. cieszyły się wielką popularnością wśród widzów oraz nabywców. Malarz podejmował więc często tę tematykę, a także powtarzał swoje wcześniejsze kompozycje.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl