Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
STYKA Adam | TANIEC MURZYŃSKI

Adam STYKA (Kielce, 1890-1959, Nowy Jork)

TANIEC MURZYŃSKI

olej, płótno,150 x 200 cm;
sygnowany u dołu z prawej: Adam / Styka

Bibl.: "Tygodnik Ilustrowany" nr 25, 1923, repr. na s. 401; Czesław Czapliński, Saga rodu Styków, Nowy Jork 1988.
Obraz wystawiany w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych, Warszawa 1923

Najmłodszy z malarskiego klanu rodziny Styków w dzieciństwie nie przedstawiał zainteresowania malarstwem. Miał zostać lekarzem lub prawnikiem. Jednakże został znanym i uznanym malarzem-orientalistą.
W 1911 Adam Styka wyjechał po raz pierwszy do Algieru i Tunisu. Potem po krajach Afryki Północnej podróżował wielokrotnie, stając się miłośnikiem i znawcą tematyki orientalnej. Z podróży przywoził szereg studiów i notatek malarskich, które następnie opracowywał. Swoje przygody, obserwacje i wiedzę o krajach afrykańskich opisał w nie opublikowanych w całości Wspomnieniach z Afryki. Tam zanotował: "po wielu latach studiów w Algierze, Maroku, Tunisie, Egipcie i Sudanie, zauważyłem dziwną różnicę blasków słonecznych między tymi krajami. Tym dziwniejsze, że się bierze pod uwagę ich wzajemną bliskość. Mając za sobą bogate doświadczenia, mogę śmiało powiedzieć, że Algier jest srebrno-biały, Maroko ma odcień czerwono-żółty, Egipt niebieski, a Sudan raczej szary. Te zasadnicze kolory rozbite są na dodatkowe odcienie, zależnie od pory dnia, wilgoci czy posuchy klimatu".
Wojna zmieniła twórczość artysty. Malarz zarzucił tematykę orientalną, z pasją oddał się malarstwu religijnemu, a "dla chleba" wykonywał portrety na zamówienie i sceny z "dzikiego zachodu" Ameryki.
Taniec murzyński - scena pełna radości życia - jest świadectwem doskonałego rzemiosła malarza, umiejętności komponowania scen grupowych i swobodnego operowania tworzywem malarskim. Plan pierwszy to warstwa "tłustej", kładzionej szpachlą farby tworzącej warstwę skorupy, jakby spalonej malowanymi przez artystę promieniami słońca. Natomiast plan drugi traktowany jest lekko, rysunkowo, a farba kładziona cienko.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
STYKA Adam

Adam Styka pochodził ze znanej rodziny artystów malarzy. Był młodszym bratem Tadeusza Styki (1889-1954), uznanego portrecisty i animalisty oraz synem Jana Styki (1858-1925) znanego malarza historycznego, religijnego, portrecisty i współtwórcy licznych panoram (m.in. Bitwy pod Racławicami, Golgoty, Panoramy siedmiogrodzkiej), który był też jego pierwszym nauczycielem rysunku. Studiował początkowo matematykę i inżynierię a następnie rozpoczął studia artystyczne w École Nationale des Beaux Arts w Paryżu (1908-12). Malował przede wszystkim sceny rodzajowe, ale po wielokrotnych podróżach do Algieru, Tunisu, Maroka i Egiptu tematykę jego obrazów zdominowały nasycone barwami i ostrym światłem pejzaże i typy orientalne. Zajmował się również ilustracją książkową, m.in. zilustrował W pustyni i w puszczy oraz Quo vadis? Henryka Sienkiewicza.
Swoje prace prezentował przede wszystkim za granicą, ale w okresie międzywojennym wystawiał również w kraju, m.in. w warszawskiej Zachęcie gdzie obrazy artysty zyskały duże uznanie i licznych nabywców.
Po drugiej wojnie światowej zamieszkał w Stanach Zjednoczonych skąd odbywał podróże na południe do Meksyku i Arizony, a tamtejsze pejzaże i typy mieszkańców znalazły odzwierciedlenie w tematyce jego obrazów. Malował też wówczas dużo obrazów religijnych. Obraz Słodkie chwile jest nieco zmniejszoną wersją dzieła o tym samym tytule, które było ostatnio zaprezentowane na wystawie "Orientalizm w malarstwie, rysunku i grafice …" w Muzeum Narodowym w Warszawie (por. Orientalizm w malarstwie, rysunku i grafice w Polsce w XIX i w 1. poło-wie XX wieku, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2008, s.220).
Obrazy przedstawiające piękne młode kobiety w objęciach śmiejących się Arabów noszące najczęściej tytuły Zaloty, Flirt, Idylla, Zakochani itp. cieszyły się wielką popularnością wśród widzów oraz nabywców. Malarz podejmował więc często tę tematykę, a także powtarzał swoje wcześniejsze kompozycje.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl